Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fakultetsnämnder tar över rekryteringsfrågor

Kvinna vid en avsats.
Sofia Ritzén, dekanus, har lett arbetsgruppen, som på rektors uppdrag, sett över en decentralisering av anställnings och -befordringsärenden på skolorna. (Foto:KTH)
Publicerad 2024-09-02

Från första januari nästa år ska fakultetsnämnderna på KTH:s skolor ansvara för hanteringen av anställningar och befordran av lärare, affilieringar och antagning av docenter.

– Man flyttar ägandeskapet över kompetensförsörjningen till dem som känner verksamhetens behov bäst, säger Sofia Ritzén, dekanus, som lett den arbetsgrupp som tagit fram underlaget till rektors beslut om hur rekryteringsärenden ska organiseras framåt.

Grunden är det ökade kollegiala inflytandet och ansvaret som vilar på skolornas fakultetsnämnder, som bildades förra året. En utökad arbetsgrupp fick därefter arbeta vidare med och bereda hur även anställningsärenden skulle kunna decentraliseras och därmed om den centrala anställningsnämnden skulle kunna läggas ned.

Snabba på rekryteringen

Fördelarna, förutom närheten till och kunskapen om den miljö och de behov som finns, är flera:

– Vi hoppas och tror också att detta kommer snabba på våra rekryteringsprocesser, korta ledtiderna och stärka kvaliteten genom mer verksamhetsanknutna beslut vid fakultetsförnyelse, säger Sofia Ritzén.

Tanken är att hanteringen av följande ärenden flyttas till skolorna:

- Adjunkt, biträdande lektor, lektor och professor

- Adjungerad professor och gästprofessor

- Affiliering som professor och fakultet

- Antagning av docenter

Kvalifikationsbedömningar vid befordran till lektor och professor ska fortsatt skötas centralt av befordringsnämnden, men skolorna bereder och utser sakkunniga.

Särskilt utskott

Varje fakultetsnämnd ska också inrätta ett särskilt utskott som sköter anställningarna. Sannolikt kommer antagning av docenter fortsatt hanteras av docentkommittéerna vid skolorna, vilka kommer att utses av fakultetsnämnderna. Som grund för arbetet ska det finns tydliga processer och vid skolkanslierna ska det finnas för området adekvat ledningsstöd.

– Vi kommer också arbeta för att hålla samman förfarandet så att man gör lika på alla skolor och kan utbyta erfarenheter. Det är ju viktigt att vi tolkar regler och styrdokument likadant. Vi ska även fortsättningsvis ha en kvalitetsmässig bottenplatta för vilka kvalifikationer som gäller för till exempel en professor eller docent på KTH.

Rektor kommer enligt beslutet även i fortsättningen ha hand om och fatta beslut i alla ärenden som rör professorer i enlighet med vad högskoleförordningen kräver och för att ha en enhetlighet i den rutinen.

Hur kommer arbetsbelastningen i fakultetsnämnderna att påverkas?

– Det får ju framtiden utvisa – det vet vi inte än, men det är också en viktig strategisk fråga som bör beredas kollegialt. Antalet ärenden står oftast i proportion till skolans storlek, säger Sofia Ritzén

Enligt rektors inriktningsbeslut Inriktningsbeslut (pdf 117 kB) som fattades före sommaren blir nästa steg att arbetsgruppen ska titta på hur utskotten ska se ut, skapa gemensamma rutiner för kvalitetssäkring och normering, se över vilka styrdokument som berörs av förändringarna och se över hur processerna kan göras mer effektiva.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Aktuellt
Senast ändrad: 2024-09-02