Kvinnor mer utsatta för diskriminering på KTH

En man och en kvinna går in och ut ur dörrar i korridor.
Kvinnor på KTH är mer utsatta för ohövlighet och sexuella trakasserier än inom sektorn i övrigt.
Publicerad 2024-03-05

I jämförelse med universitets- och högskolesektorn som helhet är det fler, framförallt kvinnor, såväl studenter som doktorander och medarbetare, som utsätts för ohövlighet eller sexuella trakasserier på KTH.
Det visar en sammanställning i rapporten ”Dubbel diskriminering av kvinnor”.

Rapporten visar KTH-specifika siffor som tagits fram ur en nationell kartläggning av genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor som är ett samarbete mellan en rad olika universitet.

Kvinna i blont hår.
Anna Wahl.

– Det är inte så förvånande egentligen, forskningen visar att i mansdominerade fält som teknik och på mansdominerade universitet och grupper som till exempel på just KTH och Chalmers ser man denna tendens, säger Anna Wahl, professor i genus, organisation och ledning, som skrivit rapporten tillsammans med Åsa-Karin Engstrand, lektor i industriell ekonomi och organisation och Equality Office på KTH.

Obehagliga anspelningar

Rapporten visar bland annat när det gäller ohövlighet, i vilket kan ingå dåligt bemötande som att bli avbruten, inte lyssnad på, pratad över huvudet eller direkt ilska och angrepp, att kvinnliga anställda och studenter drabbas oftare på KTH jämfört med hela sektorn. När det gäller sexuella trakasserier visar enkätsvaren en liknande bild, men då är kvinnliga doktorander och studenter mest utsatta. Till exempel har närmare 30 procent av KTH:s kvinnliga doktorander erfarenhet av att någon gjort obehagliga sexuella anspelningar.

Vad kan man göra åt det?

– Det viktiga är att vi pratar om det, blir medvetna om det och benämner hur det ser ut. Förhoppningen är ju att kunna förebygga och det är också en tanke med rapporten. I grund och botten är det en ledarskapsfråga och inte en enskild fråga utan en del i ett större sätt att se på en organisationskultur, säger Anna Wahl.

Om man gör om enkätstudien om tio år- tror du det ger samma resultat?

– Om man tittar tio år tillbaka kan man ju se ändå att det hänt en hel del. Det är mer självklart, mer accepterat och därmed lättare att arbeta med förändring kring dessa frågor i dag.

Person i glasögon och rakat huvud.
Roh Petas.

Roh Petas är jämställdhets och mångfaldsstrateg och arbetar på KTH Equality Office.

– I rapporten finns förslag på övningar och diskussionsfrågor. Det kan vara en bra ingång om man vill arbeta med de här frågorna i en nybildad grupp eller om det uppstått problem i ett befintligt arbetslag. Det är viktigt att jobba både förebyggande och kontinuerligt. Det är också en bra investering i arbets- och studiemiljön.

Grund att stå på

Roh Petas säger också att om man känner sig osäker som chef kring dessa frågor kan man alltid vända sig till HR och KTH Equality Office för frågor och stöd.

– Att arbeta med dessa frågor är ingen fix idé hos en chef till exempel, utan det finns en stabil grund i form av lagstiftning, värdegrund och etisk policy att stå på.

KTH är skyldiga att arbeta mot olika typer av diskriminering och kränkande särbehandling enligt lag.

Hen tycker inte heller att rapportens resultat är förvånande, utan påtalar också hur viktigt det är att medvetandegöra och sätta ord på vad ohövlighet och sexuella trakasserier kan innebära.

– Man måste ju veta vad det är för att kunna säga emot, reagera och hantera. Det är inte alltid så lätt. Och det är viktigt att den som känner sig utsatt vet att den kan vända sig till oss eller HR.

Om genusbaserad utsatthet

Den nationella enkätstudien genomfördes under tre månader 2021 och vände sig till anställda, doktorander och studenter vid 38 lärosäten runt om i Sverige. Enkäten besvarades av 38 918 personer varav drygt 18 000 var studenter, cirka 5200 var doktorander och drygt 15 000 var anställda. Studien ingick i Forsknings- och samverkansprogrammet mot sexuella trakasserier och genusbaserad utsatthet som startade för fem år sedan av KI, KTH, Malmö Universitet och Nationella Sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Rapporten Dubbel diskriminering av kvinnor Dubbel diskriminering av kvinnor (pdf 1,3 MB)

Här kan man läsa mer om diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och krankande särbehandling  och vart man kan vända sig.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Adam af Ekenstam