Operan i Reaktorhallen en stor succé
Sjutton utsålda föreställningar i reaktorhallen i december. Fantastiska recensioner. KTH:s opera The Tale of the Great Computing Machine blev en stor framgång hos både publik och media.
Leif Handberg, lektor i medieteknik, föreståndare för reaktorhallen och projektledare för produktionen, menar att mediauppmärksamheten för uppsättningen har varit större än han vågat hoppas på. Operan fick fina recensioner i alla stora medier, exempelvis Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet. Sveriges Televisions Kulturnytt gjorde ett inslag om uppsättningen och Sveriges Radio uppmärksammade den vid flera tillfällen.
– Sedan kom vi med i både Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters senhöstbilagor där de listar de tre viktigaste kulturarrangemangen inom film, dans, teater och opera, säger Leif Handberg.
Det finns flera skäl till att KTH gjorde den här satsningen, konstaterar han. Ett är att han tycker att KTH lever lite för mycket på sina gamla meriter.
– Vi säger att vi är Sveriges största och äldsta tekniska universitet. Det är vi. Men det är inte säkert att det är en tillgång hur länge som helst. Utan vi behöver göra saker som leder till att vi är fortsatt attraktiva, säger han och fortsätter:
– Vi behöver visa upp oss för nya målgrupper och på nya sätt för befintliga målgrupper. Och här är det ju check i båda de boxarna. Vi har visat att Tekniska högskolan är mer än en tunnelbanestation.
Operan passar devisen Vetenskap och Konst
Sedan passar operan väl ihop med KTH:s devis, vetenskap och konst, menar Leif Handberg.
– Både operaverket i sig, hur det utformades och all teknik som ingick. Men även operans tema med Alfvéns bok om artificiell intelligens, även om han själv inte använde det begreppet. Om det var något vi skulle sätta upp så var det detta. Det var klockrent för KTH.
Ellie Karlsson, projektledare för event och kommunikation på Kommunikationsavdelningen och verksamhetsledare för operan, håller med. Hon konstaterar att operasatsningen har varit mycket värdefull för KTH ur ett varumärkesperspektiv.
– Det har gett jättemycket. Att vi syns i andra kanaler än bara vetenskapsnyheter, att vi syns i kultursammanhang. Jag tror att många har fått upp ögonen för KTH på ett annat sätt, säger Ellie Karlsson.
Där Leif Handberg är visionären och kreatören har hennes roll i produktionen varit mer försiktig och fyrkantig, konstaterar hon.
– Jag har försökt anpassa Leifs idéer till något som passar inom myndighetens regler och ramar, säger Ellie Karlsson.
Bra grund inför jubileet
Hon och Leif Handberg är överens om att den här operasatsningen är en bra grund inför det kommande 200-årsjubileet 2027.
– Jag hoppas att vi kan göra lite mer kulturella saker. Det är roligt att KTH har kunnat utvecklas på det här sättet, nu har vi något att utgå ifrån, säger Ellie Karlsson.
En viktig del i sammanhanget är att operan har inneburit något som många på KTH kan samlas kring, konstaterar Leif Handberg.
– Som anställd kan man ta del av vad forskare gör, vissa typer av forskningsprojekt, och så vidare. Men det är oftare kanske svårare att ta till sig. Vad de forskar på i andra delar av KTH, det förstår jag själv inte, trots att jag är forskare. Men ett sådant här kulturprojekt, det kan alla förstå vad det är. Och man ser att det ger positiv uppmärksamhet åt KTH, säger han.
Lördag 11 februari klockan 18.30 sänds hela föreställningen i Sveriges Radio P2.
Håkan Soold