Från och med april 2019 ska den första individuella studieplanen skapas efter antagning, inte före.
För att skynda på processen kan du följa den nya manualen
vägledning steg för steg (pdf 3,5 MB)
(på engelska), som har skapats specifikt för EECS-skolan.
Vid tekniska problem eller om du har synpunkter gällande ISP-systemet, vänligen kontakta
e-isp@kth.se
.
Revisionsperioder
Alla individuella studieplaner på skolan ska revideras en gång per år under en särskilt revisionsperiod. Just nu pågår revisionsperioden för ett av skolans fyra doktorsprogram:
Elektro- och systemteknik: Revisionsperioden är 11 september—15 oktober 2024. De som fastställde en ISP efter 1 juni 2024 behöver inte göra en ytterligare revision.
Datalogi: Schemat för 2025 anges senare. Förra revisionsperioden var januari—mars 2024. De som fastställde en ISP efter 1 oktober 2023 behövde inte göra en ytterligare revision.
Medierad kommunikation: Schemat för 2025 anges senare. Förra revisionsperioden var januari—mars 2024. De som fastställde en ISP efter 1 oktober 2023 behövde inte göra en ytterligare revision.
Informations- och kommunikationsteknik: Schemat för 2025 anges senare. Förra revisionsperioden var januari—mars 2024. De som fastställde en ISP efter 1 oktober 2023 behövde inte göra en ytterligare revision.
Huvudhandledaren skapar en ISP via
det webbaserade eISP-systemet
. Logga in, välj menyn ”Studieplaner”, klicka på ”Ny studieplan” och leta reda på din doktorand i listan (om namnet inte finns i listan, kontakta
doctoral-education-support@eecs.kth.se
). Fyll i de obligatoriska fälten i den nya studieplanen, klicka på ”Spara och stäng” och informera den presumtiva doktoranden. Om doktoranden saknas i listan, kontrollera då att EECS-skolan är vald genom att välja "växla behörighet" i menyn till vänster.
Den första ISP:n kommer förmodligen inte att vara lika omfattande som revisionerna som följer. Den måste dock innehålla information som är känd vid skrivandet (t.ex. avdelning, avsedd examen, handledare etc), samt planerade aktiviteter och andra relevanta planer för minst ett år framåt (t.ex. kort beskrivning av projektet, kurser, forskningsplan etc) och ibland för hela studieperioden (t.ex. aktivitetsgrad, studiefinansieringsform, obligatoriska kurser etc). Använd därför hjälpmedlet Vägledning steg för steg (se underrubriken "Skapa och revidera en ISP" ovan) som referens när ISP:n fylls i, för att undvika förseningar i
godkännandeprocessen för eISP (png 591 kB)
(på engelska).
Huvudhandledaren eller doktoranden inleder en revision via
det webbaserade eISP-systemet
. Logga in, välj menyn ”Studieplaner” och klicka på ”Revidera” bredvid doktorandens namn. Om doktoranden inte har använt eISP-systemet förut, se avsnittet ”Hur skapar jag min första ISP?” ovan.
Alla nya studieplaner har från början statusen ”Skapad”. Det betyder att huvudhandledaren och doktoranden kan redigera och spara studieplanen samtidigt – ungefär som när man arbetar med ett utkast. När studieplanen är klar för att godkännas, inleder doktoranden godkännandeprocessen genom att klicka på ”Godkänn och skicka”. Då skickas studieplanen till huvudhandledaren för godkännande. Detta är starten på
godkännandeprocessen för eISP (png 591 kB)
(på engelska).
De flesta fält fylls i manuellt, antingen av handledaren eller av doktoranden. Vissa fält är låsta och uppgifterna måste hämtas från Ladok. Doctoral Education Support, studierektorerna och den forskarutbildningsansvariga som granskar studieplanen kan inte redigera den. De kan enbart lämna kommentarer i kommentarsavsnittet och sedan avvisa/godkänna den.
Det kan bero på att studieplanen väntar på att ändras eller godkännas av någon annan (
godkännandeprocessen för eISP (png 591 kB)
), eller på att ISP:n redan har fastställts och inte kan ändras längre. Se studieplanens status i kolumnen ”Status” i ISP-systemet.
En ISP kommer att skickas mellan huvudhandledaren och studenten tills handledaren godkänner den utan att ha gjort några ändringar. Om en ISP inte godkänns och skickas tillbaka, kommer doktoranden att få den först.
Vanliga anledningar
Del 2.1 Tidsplan. Aktivitetsgrad saknas för en eller fler terminer fram tills planerad examen, enligt vad som är angivet i del 1. Aktivitetsgraden stämmer inte med del 2.3 för alla terminer.
Del 2.2 Planerad finansiering. Finansiering saknas för en eller fler terminer fram tills planerad examen, enligt vad som är angivet i del 1. Felaktig finansieringstyp har angivits.
4.2 Biträdande handledare. Biträdande handledare har angivits trots att de inte utsetts av forskarutbildningsansvarig (FA). Alla handledare måste beslutas av FA, antingen i samband med antagning eller vid ett senare tillfälle via blanketten
ansökan om ny handledare
.
4.4 Övriga personer. Biträdande handledare har angetts här, trots att fältet inte ska användas för biträdande handledare. Om handledaren har utsetts av forskarutbildningsansvarig (FA) men personen saknas i listan under del 4.2, kontakta
doctoral-education-support@eecs.kth.se
.
Detta kan bero på pågående kompabilitetsproblem mellan Ladok och ISP. Se uppdaterad information
här
, under "Aktuell information". Tillgodoräknade kurser hämtas till exempel inte från Ladok, på grund av kompabilitietsproblem mellan systemen. Vid avvikelser när det gäller kursresultat, så är det Ladok som gäller.
Det kan bero på två anledningar:
Del 2.1 "Utnyttjad studietid (%) - Ladok" uppdateras ett helt kalenderhalvår i taget. Därför kan siffran vara missledande i början av kalenderhalvåret.
Siffran tar inte hänsyn till all information i del 2.4 "Hittillsvarande och planerad förlängningsgrundande ledighet/uppdrag/särskilda skäl", som t.ex. förtroendeuppdrag. Läs mer om detta i nästa fråga.
Del 3.4 (PNG 6 kB)
i ISP:n används för att ange särskilda anledningar för förlängning av studietiden, såsom "föräldraledighet, sjukdom, tjänstgöring inom totalförsvaret eller förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer och studentorganisationer" (
eISP-manualen
).
Det kan hända att del 2.1 "Utnyttjad studietid (%) - Ladok" i ISP:n inte är helt pålitlig i samband med förlängningar, eftersom ISP:n främst är en plan. Siffran kommer från Ladok, som inte utgör grunden för förlängning. HR har förlängning i åtanke baserat på doktorandens institutionstjänstgöring, vad som finns i HR+ systemet och, om tillämligt, beslut om tidskompensering för doktorandrepresentanter från Doktorandsektionen vid Tekniska Högskolans Studentkår, när de förbereder doktorandens sista anställningskontrakt. Doktoranden rekommenderas att kommunicera med
hr-support@eecs.kth.se
, så att tidsförlängningen blir rätt. För frågor om den finansiella aspekten kan handledaren kontakta
ekonomi@eecs.kth.se
.
Doktorander följer den allmänna studieplan (forskarutbildningsämnets studieplan) som var giltig det datum då man antogs till forskarutbildning. En doktorand som önskar kan eventuellt byta till en nyare studieplan genom att länka till den senare allmänna studieplanen under flik 1, "Information om den allmänna ämnesstudieplanen", i sin individuella studieplan (se även sida 4 i
vägledning steg för steg
). Om den nyare allmänna studieplanen inte har samma inriktning behöver dock en ansökan om byte av inriktning göras med hjälp av
blanketten FO-BANT
. Se
skolans allmänna studieplaner
.