Ditt nya samarbetsverktyg – EECS Slack

Vår skolchef bjuder in dig till en ny kommunikationskanal

Sonja Berlijn och Slack.
Publicerad 2021-06-16

Från och med 16 juni kommer alla anställda på EECS att ha tillgång till Slack. Varför? Läs vår skolchefs tre skäl. Och missa inte instruktionerna från IT som ser till att du får en bra start.

Vi bad Sonja Berlijn, skolchef, att ge oss tre skäl för att använda Slack.

– Till min förvåning kommuniceras nästan allt på KTH via e-post. Efter två veckors tjänst hade min e-postlåda nått maxgränsen. Mitt syfte med att introducera Slack för hela skolan är att öka produktiviteten genom att förenkla kommunikationen. Med Slack kan du skicka snabbmeddelanden som är mer lämpliga i en chatt, vilket minskar röran i intern e-post.

En annan fördel med Slack är att det ger skolans högsta ledning en direkt kanal för att nå ut till hela skolan. Jag hoppas att detta kommer att minska kommunikationsbördan för våra mellanchefer som inte behöver agera som budbärare.

EECS kommer att använda "KTH Slack Workplace", där Slack-meddelanden raderas efter 90 dagar, till skillnad från e-postmeddelanden som lagras / arkiveras. Jag tror att Slack kommer att ha en positiv miljöpåverkan på skolan.

Ser du några risker?

– Cybersäkerhet är en betydande risk i vårt dagliga liv. Därför vill jag att alla nya och gamla Slack-användare bara använder sin KTH-inloggning när du använder det här verktyget i ditt arbete, oavsett om du befinner dig i "KTH Slack Workplace" eller använder andra workplace/arbetsplatser.

När man introducerar något nytt finns det tidiga anammare och några mer skeptiska. Men jag hoppas att alla kommer att prova Slack. Pandemin har visat att vi är mycket skickliga på att nyttja det digitala arbetslivet och testa nya lösningar. Låt oss prova detta tillsammans!