EECS Slack frågor och svar
Jag är nybörjare. Hur börjar jag använda Slack?
1.
Följ instruktionsfilmen här för att installera Slack
2.
Läs mer om Slack introduktion och guider på KTH intranät
Var kan jag hitta kanaler som är för EECS-anställda och inte för alla KTH?
Ditt servicecenter lägger in dig i EECS kanaler för anställda med prefixet: #eecs så att du som användare får tillgång till dem.
Kontakta ditt servicecenter ifall du inte fått tillgång till kanalerna.
Observera att du bara ser öppna KTH kanaler från början innan du blivit inbjuden till EECS kanalerna.
Jag använder redan Slack. Vad behöver jag göra?
Se till att du loggar in med ditt KTH-konto.
Jag känner mig stressad. Hur ofta måste jag kontrollera Slack?
Prata med dina kollegor och närmaste chef för att bestämma vad som förväntas.
Gällande stora sociala kanaler, så får du ha ett öppet sinne. Det är som att gå med i någons fikapaus; ibland får du acceptera att missa delar av konversationen.
Måste jag ladda ner både skrivbordsversionen och appen?
Det är upp till dig, men många tycker att det är praktiskt att ha båda installerade.
Var kan jag se handledning om inställningar för aviseringar?
Se sida
Kom igång med KTH Slack
Min kollega verkar inte ha ett Slack-konto. Vad kan jag göra?
Kontakta ert servicecenter för beställning av slack. Kanalägare kan bjuda in till relevanta kanaler.
Om det blir något problem vid beställning eller tillgång till en kanal, kontakta
it-support@kth.se
Mina studenter har inte tillgång till KTH:s arbetsplats. Varför?
Studenter får inte gå med på KTH:s arbetsplats på grund av våra regler och förordningar som myndigher. Mer information här:
Regler och rekommendationer
Vad är mitt ansvar om jag bjuder in någon utifrån att gå med på KTHs arbetsplats?
Om du bjuder in en gäst utanför KTH till en kanal kan innehållet i din kanal räknas som ett offentligt dokument. Var noga med att följa reglerna och rekommendationerna:
Regler och rekommendationer
Vilken typ av licens har EECS-anställda?
Skolan har Slack på Business+ licensplan
slack.com/intl/en-se/help/articles/115003205446-Slack-plans-and-features-
Jag vill inte att information i min kanal ska försvinna efter 90 dagar. Vad kan jag göra?
Den enklaste lösningen är att kopiera och klistra in informationen i ett dokument. För mer information om arkivering, kontakta it-support@kth.se för information om tillgängliga lösningar.
Vilken typ av Slack-statistik finns tillgänglig?
Alla KTH Slack-användare kan se statistik här:
kth-se.slack.com/stats
Starta en ny kanal - vad måste jag tänka på?
Använd EECS-prefixet “eecs-xxxx-xxx” och följ instruktionerna här
slack.com/intl/en-se/help/articles/201402297-Create-a-channel
På vilka olika sätt kan jag kommunicera via Slack? DM, kanaler, grupper osv
Läs rekommenderad information från Slack Inc. "Understand your actions"
slack.com/intl/en-se/help/articles/360002063088-Understand-your-actions-in-Slack