Lär känna Karolin, forskarutbildningshandläggare på EECS

– Verksamhetsstödets personal

Karolin Sköldborg
Karolin Sköldborg jobbar på skolans doktorandstöd.
Publicerad 2023-05-09

Det här är Karolin Sköldborg, forskarutbildningshandläggare på EECS. Hon älskar sitt jobb, men önskar att det låg i drömlandet Italien.

Låt oss börja där, i Italien. I Karolins bästa land. I sommar går resan till strandorten Camogli i Ligurien. Tvååriga taxen Florence får följa med. Denna gång blir det bara en semesterresa, men hon drömmer om ett eget ställe i Ligurien.

– Jag älskar Italien! De har en helt annan kultur som jag tycker är så härlig. Det är också så vackert och finns så mycket att utforska, jag vill bara se mer.

Roligt att jobba med doktorander

– Det är så roligt att få följa doktoranderna. Det är både spännande och häftigt att få följa med på deras resa. Det är också kul att jobba med doktorander från andra länder. Man vet aldrig riktigt varifrån de kommer när man får ett antagningsärende, det är spännande!

Karolin gillar också variationen, att alla dagar är olika. Som forskarutbildningshandläggare handlägger Karolin antagningar, disputationer/licentiatseminarium och examensärenden.

– Vi arbetar med allt från kursadministration, granskning av individuella studieplaner och hanterar alla inkommande mejl samtidigt som själva handläggningen.

Tidigare jobbade Karolin på Servicecenter på Skolan för Industriell teknik och management (ITM) men sökte sig sedan vidare för att komma närmre studenterna.

”Vi följde snön”

Innan tiden på KTH bodde hon tio år i Åre där hon arbetade inom turism. Snö och snowboardåkning verkar ha gått som en röd tråd genom Karolins liv.

Karolin Sköldborg åker snowboard.

Hon åkte mycket skidor under uppväxten och började sedan åka snowboard. För att kunna leva ut sin hobby till så stor del som möjligt tillbringade Karolin flera vintersäsonger i Kanada där hon jobbade på en skidanläggning i Whistler. När det blev sommar i Kanada, åkte hon och dåvarande pojkvännen till Australien och jobbade på skidanläggningen Mount Buller.

– Vi följde helt enkelt snön i några år, säger Karolin. Australien är ju så annorlunda mot allting här, det var udda att åka snowboard bland eukalyptusträd.

Numer ägnar sig Karolin åt lite lugnare hobbys på hemmaplan. Just nu är det stort fokus på kolonilotten och odlandet av potatis, grönsaker och blommor.

– Det är en riktigt härlig hobby så här på sommarhalvåret. Vi odlar inte bara, utan vi brukar också vara där och grilla och hänga, avslutar Karolin.