Dags att anmäla Livslångt lärande-kurser för VT23

Publicerad 2022-03-23

Vi behöver öka antalet fristående kurser, främst för yrkesverksamma, på KTH och nu är det dags att anmäla kurser för vårterminen 2023. Här får du all information du behöver för att anmäla en kurs. Senast 28 april behöver vi din anmälan.

Vad är en vidareutbildningskurs?

Vidareutbildningskurser (VU) vänder sig till individer som söker kurs på antagning.se. Detta till skillnad från uppdragsutbildningar, där ett företag köper en kurs av KTH. Uppdragsutbildningar ingår visserligen också i KTH:s uppdrag för livslångt lärande, men då köper företaget utbildning för en grupp av sina anställda och kursen är inte öppen för övriga studerande.

VU-kurser kan delvis samläsas med redan existerande programkurser. En VU-kurs bör inte vara större än 4 hp och stor flexibilitet efterfrågas. Det är positivt om en VU-kurs innehåller möjlighet att följa större delen av kursen på distans.

Hur ser ett typiskt upplägg ut?

En kurs kan vara x antal platser för fristående kursstudenter på en ordinarie kurs som redan är planerad. Ännu hellre kan kursen utgöras av del av en ordinarie kurs, där deltagandet gärna får vara helt eller delvis på distans. På så sätt blir det lättare för yrkesverksamma personer att delta på deltid. Lämplig storlek på en sådan modul kan vara 1,5–4 hp. Kurser på antingen mycket grundläggande nivå eller kursinnehåll nära forskningsfronten är extra lämpliga.

Hur anmäler jag en kurs?

Vill du anmäla en kurs kontaktar du din studierektor. Deadline för detta är 28 april. Efter genomgång skickas kursen vidare till ledingskansliet/GVS.

Vad händer sedan och hur ser den ekonomiska modellen ut?

När kursen är anmäld och beslutad behövs en kursplan och sedan behöver vi inrätta kursen.

Universitetsstyrelsen beslutar årligen om ram för antal helårsstudenter (HST) som KTH totalt sett kan erbjuda som anslagsfinansierad vidareutbildning, i beslut om Planeringsförutsättningar för kommande år. För 2021 var den ramen 325 HST och för 2022 var ramen 500 HST. Ram för 2023 beslutas av styrelsen den 17 juni 2022.

Frågor?

Mejla vidareutb-itm@kth.se