Den stora flytten på ITM-skolan

Gruppbild med servicepersonal och Anneli
Nu har flytten till Brinellvägen 66-68 nått sitt slutskede där Anneli Ylitalo Qvarfordt och ITM Servicecenter spelade centrala roller.
Publicerad 2023-09-06

Sedan 2022 har flera delar av ITM-skolan makat ihop sig och avsagt sig lokaler. Nu har flytten på Brinellvägen 66-68 nått sitt slutskede, där Anneli Ylitalo Qvarfordt spelat en central roll.

Lokalkostnaderna utgör en stor del av ITM-skolans ekonomi. Samtidigt har många kontorsrum, lärosalar och labb haft svag beläggning, inte minst i efterdyningarna av pandemin när fler och fler arbetar på distans.

2022 såg ITM-skolans ledning att det fanns stora effektiviseringsmöjligheter på lokalsidan och påbörjade en översyn för att optimera lokaler. Resultatet har inneburit att flera lokaler har sagts upp, skolan har sparat miljonbelopp och medarbetare har fått packa flyttlådor.

Flytten på Brinellvägen 66-68 har nått sitt slutskede

Under vår och sommar 2023 kom turen till maskinkvarteret på Brinellvägen 66-68. Institutionerna Energiteknik och Produktionsutveckling Stockholm har nu inte lika många kontorslokaler som tidigare. Samtidigt har institutionen för Lärande flyttat in i byggnaden.

Allt detta har skett under ledning av Anneli Ylitalo Qvarfordt som till vardags arbetar som verksamhetscontroller på Energiteknik. Till sin hjälp har hon förstås haft Servicecenter och speciellt vaktmästarna.

"Utan samarbetet med servicecenter hade ingenting varit möjligt", säger Anneli. "Även om själva flytten gjordes av en flyttfirma är det mycket runtom kring som behöver styras upp vid en flytt."

Exempelvis har Anneli och servicepersonalen sett till rummen möblerats för optimal arbetsmiljö. De har även koordinerat och tagit emot leverantörer såsom flyttpersonal och montörer och projektlett målning, städning, IT-support under hela processen så att allt flutit.

Just nu försöker de bli av med alla överblivna stolar, manuellt justerbara skrivbord och en mängd garderober för kläder.

"Konstigt så mycket garderober det blev över," säger Anneli. "Och vart tog alla papperskorgarna vägen?”

Här hittar du ITM-skolans avdelningar

• Energiteknik: Brinellvägen 68, men i mindre lokaler. De behåller kontorslokalerna vid labbskeppet på plan 3 och plan 2 och delar numera även kontorsdelen plan 3 och 2 med IPU.
  • INDEK: Sing-sing, Lindstedtsvägen 30, men i mindre lokaler. De har sagt upp plan 5N och tränger ihop sig på plan 4, 5Ö, och 6.
  • Lärande: Brinellvägen 68 med Lärande i STEM på plan 4, Digitalt Lärande och Språk & kommunikation på plan 5.
  • Maskinkonstruktion: Brinellvägen 83. De har tidigare anpassat sina ytor för nya behov när förbränningsmotorteknik och dess labbutrymmen avvecklades, och mer funktionella arbetsmiljöer har skapats.
  • Materialvetenskap: Brinellvägen 23
  • Produktionsutveckling:
    • Brinellvägen 68, kontorslokalerna vid labbskeppet på plan 3 och plan 2. De delar även plan 3 och 2 vid kontorsdelen med Energiteknik.
    • Kvarnbergagatan 12, Södertälje
  • Verksamhetsstöd och Skolledning: Sing-sing, Lindstedtsvägen 30