Här är kandidaterna till ITM-skolans fakultetsnämnd

Publicerad 2023-11-27

46 kandidater har nominerats och valberedningen bestämt sig. Nu finns listan med deras förslag till ITM-skolans fakultetsnämnd samt ytterligare valbara kandidater. *Valberedningen är imponerad över engagemanget på skolan.

Från och med den 1 januari nästa år ska nya fakultetsnämnder vara på plats och igång på respektive skola. Under hösten har 46 kandidater nominerats till ITM-skolans nämnd och en valberedning har haft i uppdrag att välja ut sex av dessa som sina förslag; ett omfattande uppdrag som har letts av Kristina Nyström på INDEK:

– Vi kan konstatera att det finns ett stort engagemang för skolgemensamma frågor i kollegiet på ITM-skolan, säger hon. Vi har haft förmånen att komma i kontakt med många kompetenta, nytänkande och samarbetsvilliga kandidater som vill driva både praktiska och strategiska frågor inom utbildning, forskning och samverkan. Vårt arbete har därför i huvudsak fokuserats på att sammanställa en välbalanserad grupp som inkluderar olika erfarenheter, roller och intressen.

Av de 46 nomineringarna som kom in tackade 28 ja till att delta i processen, 25 av dessa lämnade in skriftliga, personliga presentationer. Därefter genomförde valberedningen intervjuer med tio av dessa, för att slutligen landa i sex personer som de föreslår bilda ITM-skolans fakultetsnämnd. Valet ligger dock hos ITM-skolans valberättigade medarbetare. I ett elektroniskt val den 4-10 december är hela 15 kandidater valbara.

Kandidater till fakultetsnämndsval på ITM

Valberedningens förslag

• Malin Selleby, Vice ordförande
  • Fredrik Asplund

• Per Lundqvist

• Anne-Kathrin Peters

• Mattias Wiggberg

• Bengt Wittgren

Övriga valbara kandidater

• Farazee Asif

• Joachim Claesson

• Susanne Engström

• Fredrik Enoksson

• Ola Fransson

• Jens Fridh

• Maryna Henrysson

• Anders Rosén

• Jagruti Thakur

Lärarledamöter till skolornas fakultetsnämnder ska utses för perioden 1 januari 2024–31 december 2026. Röstningen genomförs elektroniskt 4–10 december 2023.

* ITM-skolans valberedning: Kristina Nyström (ordförande), Monica Bellgran, Stefan Hrastinski, Björn Palm och Linda Söderlindh.