Så skapar du en effektiv profilsida

Skärmdump av Mario Romeros profilsida på KTH.
Publicerad 2020-06-11

En genomtänkt KTH-profilsida är ett bra sätt att marknadsföra sig själv och sin forskning - på det sätt du själv önskar. Det är dags att lägga jantelagen på hyllan, en smart profilsida kan göra stor nytta.

Det finns naturligtvis en uppsjö skäl till varför forskare inte använder eller uppdaterar sin profilsida på KTH, men det vanligaste anledningen är att det finns andra arbetsuppgifter med högre prioritet.

– Även om du vill ha sidan uppdaterad så adderar den till högen med annat du måste göra och efter ett år verkar känns det som en enorm uppgift att ta tag i, och låter du fem år passera verkar det nästan oöverstigligt.

Mario Romero är forskare på Avdelningen för beräkningsvetenskap och beräkningsteknik

Orden är Mario Romeros, forskare inom visualisering vid Avdelningen för beräkningsvetenskap och beräkningsteknik på EECS-skolan.

Kikar man på Mario Romeros profilsida är den prydlig och lättillgänglig. I fokus står en ”tabell” som listar hans senaste projekt och aktiviteter, var och en åtföljd av en bild. Denna tabell uppdaters med några månaders mellanrum.

– Den som scrollar igenom den här listan med aktiviteter får snabbt en rätt bra bild av vad jag bryr mig om.

– Man måste komma ihåg att profilsidan är så som du presenteras för omvärlden. Om folk googlar ditt namn och KTH är det här den första träff de kommer att få. Om jag har en genomtänkt profilsida kan jag bestämma hur jag vill att folk ska uppfatta mig professionellt.

Fördelen med KTH-profilsidan enligt Mario, är att det är den enda officiella platsen där du verkligen har full kontroll över innehållet. Vissa forskare väljer att använda sina egna servrar för att kunna bestämma även över utseendet.

– Men jag är ok med det ramverk som KTH har, och uppskattar servicen och infrastrukturen.

Att vara generös med bilder på sidan är ett medvetet val. Mario säger att han försöker att undvika att ha text på en webbsida utan en bild som också kan sammanfatta innehållet.

– Besökare tittar på en bild och tänker ”Det här vill jag läsa om”, men ingen gör tvärt om. Jag konkurrerar ofta med 3 000 andra experter när jag exempelvis ansöker om finansiering. Om någon behöver fatta ett beslut om mig på 30 sekunder eller mindre får det inte finnas för mycket text.

Men vem räknar han med ska besöka profilsidan?

Först och viktigast av alla målgrupper, konstaterar han, är personer som söker samarbetspartners, till exempel när de ansöker om forskningsbidrag.

– Helst är det någon som säger ”vi letar efter någon som kan datorgrafik, vi hittade din webbsida och du passar perfekt ... ".

En annan viktig målgrupp är kollegor och samarbetspartners han nyligen har arbetat med. Här kan de enkelt hitta uppdaterad information som är lätt att kopiera och klistra in och använda till olika syften, som en gemensamt skriven artikel.

– Men det är också användbart för studenter som vill forska eller göra ett projektarbete med mig. Här kan de se om deras intressen är i linje med mina. Det är också bra om media behöver en expert för en kommentar eller intervju - det är här de kan bestämma om jag är rätt person.

Välj också en uppdaterad bild av dig själv till profilsidan. Här medger Mario att han har en hemläxa att göra.

– Den där bilden togs nog för fyra år sedan. Man känner igen mig, men när folk ser mig över Zoom tänker de förmodligen: "Oj, vad har hänt med dig?".

Så här kommer du igång

Börjar du från början, eller ligger du efter med uppdateringarna? Marios tips är: "ignorera en stor del av innehållet och prioritera". Här är det du bör börja med:

1. Ha en uppdaterad profilbild. Din kommunikationsavdelning kan hjälpa dig att få till en hygglig bild.
  2. Contacts - “Var noga med den här delen. E-post och adress är viktiga. Adress och rumsnummer tar dig till kartfunktionen. Då slipper du e-mail av typen ’hur hittar jag dig?’”
  3. Publications - Det officiella KTH Library Diva-systemet, som är viktigt för bibliometrin. ”Jag behöver inte göra allt arbete här. Bibliotekpersonalen håller det uppdaterat. ”
  4. About me – Håll avsnittet opersonligt, kort (under 100 ord) och koncist. Använd länkar i texten. Länka också till LinkedIn där en de som är intresserade kan hitta din CV. Det här är riktigt viktigt om du som exempelvis doktorand eller postdoc söker jobb.

Har du mer tid?

1. Lägg till några få länkar till officiella portaler med ditt arbete. "Du kan bara lägga till tio länkar och alla de jag har i min profil utom Twitter och Facebook (och eventuellt Slide Share) är formella."
  2. Portfolio – ”Det finns ett begränsat antal undersidor du kan skapa, men här kan du ha specifikt projektinnehåll som du har kontroll över."
  3. För obegränsat utrymme - Mario har skapat en tabell över sina senaste aktiviteter och projekt som en del av avsnittet ”About me”. Denna tabell har obegränsat antal rader och har bilder och länkar till de olika ämnena.

Kom ihåg

• Länka projektet till finansiärens officiella websida - det är viktigt att lyfta fram dessa.
  • Kolla in hur din sida ser ut för omvärlden och inte bara från redigeringsvyn, för att du ska kunna hänvisa till den på rätt sätt.
  • Länka till din profilsida. Allt som skrivs om dig bör peka på din KTH-sida, vare sig det är en artikel om ditt arbete på kth.se eller om du ska prata på en konferens.

Text: Anna Gullers