Möt Martin Törngren, ny vice skolchef på ITM-skolan

Martin Törngren, professor vid Insitutionen för maskinkonstruktion.
Publicerad 2019-05-07

Nu är det klart att Martin Törngren blir ITM-skolans nya vice skolchef från 1 juni, i samband med att skolchef Jan Wikander går i pension. Vem är han och vad ska han göra? Det har vi sökt svar på.

Hej Martin Törngren som utsetts till vice skolchef på ITM fram till årsskiftet. Vad ska du göra som vice skolchef?

– Framför allt kommer jag fokusera på att koordinera forskningen på ITM. I dessa tider, när man talar om Industri 4.0, digitalisering och hållbarhet måste vi blir bättre på att samla styrkorna för att klara utmaningarna vi har framför oss. Tekniker från olika discipliner måste kopplas ihop. Vi måste utnyttja den spridda kompetens vi har och dessutom förnya utbildningarna.

Varför passar den här rollen dig, tycker du?

– Jag gillar verkligen multidisciplinär forskning och har genom åren samlat på mig en hel del erfarenhet av det. Jag tror också mina erfarenheter av kompetensnätverk kan komma väl till pass.

När börjar du?

– Från den 1 juni kommer jag att lägga 20 procent av min tid på den nya rollen.

Vad är det första du kommer göra?

– Lära de nya kollegorna jag sitter med att jonglera.

Text och bild: Anna Gullers

Om skolchefsbytet

1/6 - 31/12, 2019: Martin Törngren är vice skolchef på ITM-skolan på 20%, men har inte ansvar för fakultetsförnyelse (FFA).

1/6 - 31/12, 2019: Natalia Skorodumova är Fakultetsförnyelseansvarig (FFA).

1/7 - 31/12, 2019: Pär Jönsson går in som tillförordnad skolchef, från att tidigare ha varit vice skolchef.

1/7, 2019: Nuvarande skolchef Jan Wikander går i pension.

1/1, 2020: Rektor har en ny skolchef på plats. Rekryteringsprocessen påbörjas snarast.