Nu blir cheferna bättre på arbetsmiljö

Publicerad 2024-05-24

I fjol var det premiär för KTH:s nya arbetsmiljöutbildning och i maj var det dags för ITM-skolans prefekter och skolchef att ta sig an utbildningen. Hur var det? Hör fyra prefekter om deras upplevelser.

Porträtt Björn Laumert

"Det bästa med utbildningen var de konkreta exemplen som togs upp om arbetsmiljöansvar. Det var ögonöppnande."

/Björn Laumert, prefekt på institutionen för Energiteknik

Martin Edin Grimheden porträtt

”Arbetsmiljö är svårt, det är klurigt att förstå vem som ansvarar för vad, hur man skall organisera detta. Det är ett arbete som behöver göras och vi behöver hjälpas åt, bl.a. genom att gå dessa utbildningar tillsammans”.

/Martin Edin Grimheden, prefekt på institutionen för Maskinkonstruktion

Porträtt Joakim Odqvist

”Det bästa var det kompakta formatet och genomgången av och instruktionerna för det systematiska arbetsmiljöarbetet”.

/Joakim Odqvist, prefekt på institutionen för Materialvetenskap

Porträtt Arnold Pears

”Det var värdefullt att få en integrerad överblick av hur man kan arbeta med fysiska och digitala arbetsmiljöfrågor.”

/Arnold Pears, prefekt på institutionen för Lärande

I juni är det dags att utbilda resterande chefer på ITM-skolan för att därefter fortsätta med en skola i taget. Utbildningen är obligatorisk för alla KTH:s chefer och en satsning som utvecklats av HR-avdelningen. Den innehåller bland annat en föreläsning om arbetsmiljölagstiftningen, diskussioner och reflektioner kring rättsfall, övningar inom det systematiska arbetsmiljöarbetet samt information om allmänna arbetsmiljörisker.