Ny kapten i Södertälje

Magnus Wiktorsson, professor och tillträdande prefekt för institutionen Hållbar produktionsutveckling.
Publicerad 2019-04-01

Den 1 april lämnar Kristina Palm uppdraget som prefekt för institutionen Hållbar produktionsutveckling på KTH Södertälje och professor Magnus Wiktorsson tar över stafettpinnen.

Magnus har en gedigen erfarenhet från såväl forskning, som undervisning och ledarskap. Resan började på KTH för över 20 år sedan med civilingenjörs- och forskarstudier, för att sedan bära vidare i näringslivet, Vinnova och senare Mälardalens högskola. Till KTH Södertälje kom han för ett drygt år sedan och tar nu steget in i chefsrollen.

Vad blir skillnaden med dig som prefekt?

— Till skillnad från Kristinas tid på institutionen är målen framöver lite vagare. Kristinas fokus var att etablera vårt nya campus - med allt vad det innebar. Nu behöver vi formulera nya gemensamma, konkreta mål och få alla att dela på ansvaret för att nå dit vi vill.

Var är KTH Södertälje om fem år?

— Då är vi naturligt etablerade här i Södertälje och har en utbildning som är attraktiv. Vi har en balanserad mix mellan forskning och utbildning med ett tydligt fokus på hållbar produktionsutveckling, men är öppna för nya idéer. Vår styrka ligger i den industriella samverkan och det ska synas i allt vi gör.

Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?

— Jag är eftertänksam. Dessutom är jag nyfiken, ambitiös och vill gärna lära mig nya saker.

Magnus Wiktorssons forskning inom produktionslogistik kommer att drivas vidare parallellt med rollen som prefekt, men det största engagemanget ligger framöver på att föra institutionen och KTH Södertälje mot nya mål.

Fakta om Magnus Wiktorsson

Bor: Sollentuna med fru och två söner, 16 och 18 år

Ålder: 47 år

Intressen: Motion (löpning och längdskidor), natur och kronisk ombyggare av hus och sommarstuga