Nytt välkomnande på ITM

Porträtt Ulrika och Gabriella
Ulrika Georgsson, kommunikatör, och Gabriella Brajkovic från HR-avdelningen på ITM har sedan augusti förra året arbetat med ett nytt introduktionspaket. Foto: Anna Gullers
Publicerad 2022-03-07

En film, en 6-veckors plan för nyanställda och en uppdaterad välkomstmapp på två språk – det är några av resultaten i en större satsning som på ett professionellt sätt ska slussa in nya KTH:are till ITM.

KTH är en komplex arbetsplats. Som ny ska få koll på din enhet, förstå vilket stöd du kan få från skola och det Gemensamma verksamhetsstödet liksom få grepp på vilka nätverk på KTH du behöver ingå i. Tidigare har introduktionen för nyanställda sett olika ut beroende på vilken chef du har haft. Och de som är nya i Sverige har haft svårt att navigera i all information.

Men nu ska det bli ändring på det. Gabriella Brajkovic från HR-avdelningen på ITM och Ulrika Georgsson, kommunikatör, har sedan augusti förra året arbetat med ett nytt introduktionspaket för att medarbetare en likvärdig start på jobbet.

– Onboarding är en viktig del i en organisations framgång. Det är mer än att bara ge information till sina nya medarbetare. Syftet är både att integrera en ny medarbetare i nya relationer och att ge nödvändig information. Onboarding är ett nyckelsteg i att få in produktiva medarbetare, säger Gabriella Brajkovic.

Som relativt ny på KTH har Gabriella kunnat ha fräscha ögon på vad som kan förbättras:

– Jag fick ett gott stöd som ny, men det finns potential till att skapa ännu tydligare dokumentation och struktur som kan stödja både mig som ny medarbetare och min chef i den här processen.

Efter att ha tittat på tidigare insatser, som introduktionsdagar med bjudfika och andra initiativ, landade man i flera förändringsförslag. Den fysiska välkomstmappen vässades och översattes till engelska. Den fick även en digital version så att den fysiska mappen med tiden kan fasas ut.

En introduktionsfilm har ersatt de introduktionsdagar som tidigare lockade alltför få besökare. Filmen ger en första inblick i ITM-skolan och det stöd man kan få med allt från att beställa fika till att attestera fakturor.

– Video är ett bra komplement till all muntlig information och pappersarbete som en nyanställd måste hantera. En film kan dessutom återanvändas och ses om och om igen utan någon arbetsinsats, säger Gabriella.

Idag finns en ny 6-veckors introduktionsplan, där chef och en ”buddy” steg för steg slussar in sin nya kollega i olika delar av organisationen – i allt från att hitta till kopiatorn och testa sitt accesskort till personlig utveckling och att vidga sitt nätverk.

– Nu hoppas jag att alla nya ITM:are känner sig välkomnande och inkluderade och tycker att de får en proffsig onboarding.

Mer om introduktionen

Introduktionsplanen och filmen lanserades och presenterades den 8 mars på Ledarforum. Du hittar allt material på sidan för nyanställda på ITM.

Text: Anna Gullers