Så fick inspirationsdagen många besökare

Studenter med materialdesigntröjor i grupp.
30 studenter från programmet Materialdesign agerade guider och stationsvärdar.
Publicerad 2022-05-31

Besöksrekordet på Materialdesigns inspirationsdag i våras var ingen slump. Programansvarige Mikael Ersson delar med sig om nycklarna till ett välbesökt evenemang.

Den 24 mars var det dags för Materialdesigns årliga inspirationsdag på KTH, där elever från gymnasiet får möjlighet att träffa lärare, studenter och alumni från civilingenjörsutbildningen. Deltagandet slog i år alla rekord med 300 besökare på plats, och evenemanget blev fullbokat flera veckor i förväg.

– Tidigare år har vi kontakta gymnasium från en större del av Sverige, men i år blev vi fullbokade redan innan vi hann skicka ut alla inbjudningar, berättar Mikael Ersson, programansvarig för utbildningen.

Han kan se varför inspirationsdagen har blivit så populär. Det är ett relevant och roligt evenemang för eleverna vilken bevisas av att besöken initieras av gymnasielärare som varit med tidigare år. På KTH.se har det funnits anmälningslänk och information och många har hittat in den vägen.

– Men vi har även ett mycket bra samarbete med Jernkontoret som i sin tur har kontaktat skolor i närområdet.

Mikael Ersson tittar ut över labbet.
Mikael Ersson betraktar en av stationerna där besökare har samlats.

Vid olika stationer fick de unga besökarna lära sig mer om bland annat minnesmetaller, 3D-printrar för metaller, supraledare och materials olika egenskaper vid en så låg temperatur som – 196 C. De fick också träffa lärare som berättade om programmet och nuvarande KTH-studenter delade med sig av sina erfarenheter. På plats fanns även alumni som berättade vad vilken typ av jobb de har fått efter utbildningen, liksom några av de företag som anställer ingenjörer från programmet.

– Något som verkligen uppskattas är det stora engagemanget från studenterna på Materialdesign. I år hade vi 30 studenter som agerade guider och stationsvärdar. Studenterna blev en bra länk mellan gymnasieeleverna och de forskare som visade upp sitt arbete vid de olika stationerna.

Mikael Erssons tips för att attrahera besökare

1. Börja planera i god tid. Även om ditt vanliga jobb inte innefattar att anordna event så går det att lyckas om det finns en bra planering.
  2. Engagera forskare och lärare. Forskare och lärare som får tala om något de brinner för är ofta väldigt inspirerande.
  3. Engagera studenter. Att vara inspirerande för gymnasieelever handlar om att känna sin målgrupp, lyckligtvis har vi en resurs som ligger i perfekt åldersgrupp.