Science Week lockade 4000 besökare

Publicerad 2018-03-09

Den 30/1 invigdes nya KTH Södertälje och Södertälje Science Park under närvaro av bland annat högskole- och forskningsministern Helene Hellmark Knutsson, Scanias VD Henrik Henriksson, AstraZenecas VD Jan-Olof Jacke, Peter Wallenberg, KTH:s rektor Sigbritt Karlsson, skolchef Jan Wikander, prefekt Kristina Palm samt 300 gäster.

Dagarna efter genomfördes Science Week, med ca 70 olika seminarier om forskning, företagande och innovation med föreläsare från bland annat KTH, Scania, AstraZeneca och Södertälje Kommun. KTH anordnade 15 seminarier med sammanlagt ca 400 deltagare. På kvällarna genomfördes en After Work, med en mängd olika aktiviteter, som var mycket uppskattad.

På lördagen var det ett Öppet Hus för allmänheten, studenter och medarbetare. Man kunde delta i robotbyggen, måla graffitti och lyssna till föreläsningar som KTH höll i. Studievägledare och studenter var på plats, och studenterna visade runt i byggnaden. Lördagen var mycket välbesökt.

Veckan avslutades på söndagen med Engineer Career Day på Tom Tits, där studievägledarna deltog.

Under veckan uppmärksammade flera medier att nya KTH Södertälje och Södertälje Science Park invigdes. SVT, DN, DI, SvD, Ny Teknik, Länstidningen och Södertäljeposten skrev om invigningen. Som det stod i LT: -”en av de största dagarna i Södertäljes historia”.

Man kunde också läsa om detta i bland annat Campi och KTH Magazine.