”Svårast är att bibehålla inspirationen”

Porträtt av Mikael framför träd.
Mikael Ersson är övertygad om att det kommer att vara en bättre blandning av fysisk undervisning och digitala hjälpmedel kommande år.
Publicerad 2020-09-23

Även om studenter och personal delvis är tillbaka på campus är det ändå inte riktigt ”back to normal”. Vi frågade Mikael Ersson, lektor på institutionen för materialvetenskap hur han tycker att höstterminen har startat.

Hur går det för studenterna?

– Det finns många olika typer av studenter. Även i vanliga tider så finns det de som inhämtar en stor del av sin information utanför KTH:s salar och de här studenterna tycks klara sig bra under distansundervisningen. På andra sidan har vi de studenter som inhämtar nästan all sin information via interaktion med lärare och andra studenter och dessa har det givetvis tuffare nu. Jag har däremot ingen statistik, det är en utvärdering som vi får göra utifrån kursanalyserna. Från de länkmöten jag haft har jag ännu inte fått några indikationer att det skulle vara några större problem, så även om studenterna har det tuffare så är det inget som direkt kommer upp.

Hur går det för lärarna som hade en hektisk vår?

– Många lärare har det riktigt tufft eftersom all undervisning måste digitaliseras, något som innebär många extra timmars arbete med varje kurs. Förhoppningsvis kan en viss del av denna tid räknas hem framöver. Själv är jag övertygad om att vi kan ha en bättre blandning av fysisk undervisning och digitala hjälpmedel kommande år.

Andra kommentarer jag fått från lärare handlar om svårigheten att undervisa utan att se studenterna - det är ju ytterst få studenter som vill ha webbkameran på under föreläsningar och övningar.

Vilken är den största utmaningen i höst?

– Största utmaningen för både studenter och lärare är att bibehålla inspirationen. Samverkan mellan människor är en stor nyckel till inspiration - något som går åt båda hållen mellan student-student, student-lärare, lärare-student och lärare-lärare! Hur vi lyckas lösa detta utan att se och fysiskt interagera med varandra är den största utmaningen.

Text: Anna Gullers