Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Urpremiär för Fakultetsnämndens skolmöte

Mötesbild.
Fakultetsnämnd ITM, med Anne-Kathrin Peters och Fredrik Asplund i spetsen, bjuder in till ett första möte för hela ITM-skolans fakultet.
Publicerad 2024-10-24

Den 21 november bjuder fakultetsnämnd ITM in till ett allra första skolmöte för att diskutera kollegialitet i anställningar och befordran. Fredrik Asplund och Anne-Kathrin Peters är lärarrepresentanterna som håller i trådarna.

Ända sedan rektor beslutade om fakultetsnämnderna har kollegialitet varit i fokus. Tanken var att beslutsfattande skulle flyttas närmare institutionerna och att de som sitter på djup ämneskunskap skulle kunna påverka. Nämnderna skulle bland annat ansvara för kollegial förankring och för att etablera former för utbyte över skolans verksamhetsområden, ämnen och forskningsdiscipliner.

För ITM-skolans fakultetsnämnd innebar det bildandet av ett utskott för kollegial förankring och besök på samtliga institutioner. Där frågade ledamöterna sina kollegor vad de ville diskutera. Nu, när nämnden har bearbetat frågorna från mötena är det dags för det första temat.

Karriärsystemet i fokus

– På flera håll dök det upp funderingar kring utvecklingen av KTH:s karriärsystem för lärare och forskare och kollegialitet i förhållande till detta, säger Fredrik Asplund , ledamot i nämnden och hemmahörande på institutionen för Maskinkonstruktion. Folk vill veta i vilka faser man kan påverka de befordringar som planeras, hur processen för att utforma nya tjänster ska se ut, och hur man som exempelvis adjunkt eller forskare kan ta sig vidare i karriären.

I oktober kommer en rapport som handlar om just KTH: karriärsystem, där en extern utredare ihop med prodekanus Nina Worbms har sett över nuvarande karriärsystem. KTH:s tenure track-system ska då ha analyserats och det ska finnas förslag på olika möjliga utvecklingsvägar och analyser av hur dessa kan fungera på kort och lång sikt. Fokus är på forskare, adjunkter och praxis för befordran till professor. Den rapporten kommer vara ett av skolmötets fokusområden.

Utöver detta kommer även kollegialitet i stort vara på skolmötets agenda. Som inspiration kan man lyssna till Kerstin Sahlin, Professor i företagsekonomi vid Uppsala Universitet, som kommer prata om sina erfarenheter av kollegialitet. Slutligen bjuds det på panel- och publikdiskussion med ett antal forskare från olika lärosäten. De kommer diskutera aspekter på kollegialitet som anknyter till befordringsordningen och besvara publikens frågor.

Fredrik Asplund är den som tillsammans med Anne-Kathrin Peters  på institutionen för Lärande utformar programmet för den 21 november. De hoppas på stort engagemang:

– Det här är ett viktigt möte för alla på ITM-skolan som vill förstå nämndens arbete, bli uppdaterade om viktiga förändringar och diskutera kollegialitet i förhållande till KTH:s karriärsystem, säger han.

– Ska kollegiet, och i så fall när och hur, ha inflytande över innehållet i tjänster som utlyses och de lektorer som befordras till professor? Tycker man det är intressanta frågor borde man kasta sig in och anmäla sig. Även om man inte känner sig så intresserad av frågan egentligen, så är det här en möjlighet att bidra till och utveckla kollegialitet på ITM, att tycka till om formerna för skolmötet, uttrycka önskemål om framtida möten, samt lämna kommentarer på fakultetsnämndens arbete. Och, om inte annat, så finns ju möjligheten till att få en gratis lunch, avslutar Fredrik med ett leende.

Text och foto: Ulrika Georgsson

Strukturer för kollegialitet på ITM-skolan

Om kollegial förankring på ITM-skolan

Så här ser processen för kollegial förankring ut på ITM-skolan. Det leds av fakultetsnämnden. 

  1. Informationsinhämtning och diskussion med kollegiet 
  2. Bearbetning av ämnen
  3. Diskussion med förankring hos kollegiet genom Skolmöte
  4. Uppdatering av förslagsunderlag
  5. Återkoppling till kollegiet.