Till innehåll på sidan

Arbetsmiljöorganisation

RUTIN  
Rutin för arbetsmiljöorganisation  
Fastställd av Fastställt datum
Skolchef 2016-06-30
Skapad av Gällande från
Sofia Granberg 2016-07-01
Dokumentansvarig Version
Personalstaben 00

1. Syfte

Syftet med denna rutin är att beskriva hur ITM skolans arbetsmiljöorganisation är uppbyggd och hur ansvar och arbete är fördelat

2. Omfattning/avgränsning

Rutinen omfattar hela ITM.

3. Ansvar

Skolchef har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön på ITM skolan och att skolan har en organisation som säkerställer att ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs. Skolchef har fördelat arbetsuppgifter till vice skolchef, prefekt och den administrativ chef för att säkerställa arbetsmiljöarbetet. En del arbetsuppgifter kan även fördelats ner till olika uppdragstagare såsom; närmaste chef och inom brandskydd, brandfarliga varor och kemikalier.

Personalstaben ansvarar för att stötta skolchef genom att driva arbetet med att säkerställa att ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs.

Utbildningskansliet och grundutbildningsansvarig ansvarar för att stötta skolchef med att säkerställa att ett systematiskt arbetsmiljöarbete genomförs, speciellt kopplat till studenter. 

Samtliga medarbetare på skolan ska känna till och bidra till det systematiska arbetsmiljöarbetet.

4. Genomförande

Skolchef ska fördela arbetsmiljöarbetet genom delegationer och uppdragsbeskrivningar på skolnivå.

Prefekt och den administrativ chef fördelar arbetsmiljöarbetet genom delegationer och uppdragsbeskrivningar som utfärdas på lokal nivå.

Personalstaben driver arbetet med att säkerställa att en bra arbetsmiljöorganisation upprättas och ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs.

Samtliga medarbetare har ett ansvar att arbeta enligt de rutiner som finns i den del av arbetsmiljöledningssystemet som man är berörd av. Alla ska känna till KTH:s policys och veta var man hittar information som vi berörs av gällande arbetsmiljön. De policys som ska tas i beaktan är:

5. Dokumentation

Delegationer för Prefekt och den administrativ chef görs för en treårsperiod och diarieförs.

Delegationer för föreståndare och stf föreståndare för brandfarliga varor görs vid behov och tillsvidare samt diarieförs.

Uppdragsbeskrivningar inom brandskydd, brandfarliga varor, kemikalier görs vid behov och de arkiveras hos personalstaben.   

Eventuella uppdragsbeskrivningar för närmaste chef och labbansvarig finns och arkiveras på institutionerna.  

6. Bilagor

Inga bilagor.

7. Ändringslogg

Fastställd version

Dokumentdatum

Ändring

Namn

00

2016-06-21

Ny rutin

Sofia Granberg