Hantering av tillbud och arbetsskador
RUTIN | |
---|---|
Rutin för hantering av tillbud och arbetsskador |
|
Fastställd av | Fastställt datum |
Skolchef | 2016-06-30 |
Skapad av | Gällande från |
Sofia Granberg | 2016-07-01 |
Dokumentansvarig | Version |
Personalstaben | 00 |
1. Syfte
Syftet med denna rutin är att beskriva hur tillbud och arbetsskador hanteras.
2. Omfattning/avgränsning
Rutinen omfattar hela ITM.
3. Definitioner
Tillbud |
Ett tillbud är en händelse där ingen person kommit till skada men som hade kunnat leda till ohälsa eller olycksfall. Exempel på detta är en explosion i en lokal där ingen vistas för tillfället, arbete med cancerogena ämnen utan adekvat ventilation, kemikalie-/gasutsläpp, hotsituation, konflikt på arbetsplatsen etc. |
Risk |
Risk innebär att det faktiskt inte har inträffat vare sig ett tillbud eller en arbetsskada, men att det finns en risk att det skulle kunna ske. Ett exempel på en risk är att man upptäcker att en nödutgång är blockerad eller att en takpanna är lös. |
Arbetsskada |
Med arbetsskada menas alla skador och sjukdomar som uppkommit till följd av arbete eller arbetsförhållanden såväl fysiska som psykosociala. Det kan vara olycksfall i arbetet, olycksfall till och från arbetet (färdolycksfall) eller arbetssjukdomar till följd av arbetet. Även våld eller misshandel inom ramen för anställningen kan vara en arbetsskada. Skador som inträffar när man utför arbete på annan plats än vid den ordinarie arbetsplatsen räknas också som arbetsskador, t ex under tjänsteresa eller vid distansarbete. Även övertidsarbete omfattas. Däremot omfattas det inte om man stannat kvar på arbetsplatsen efter arbetstidens slut av privata skäl. Observera att även arbetsrelaterad skada eller sjukdom som föranletts av psykosociala förhållanden kan uppfattas och bedömas som arbetsskada. |
4. Ansvar
Alla anställda har en skyldighet att delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet och ska därmed rapportera tillbud och arbetsskador skyndsamt i syfte att hindra ytterligare framtida olyckor. Anställda har även möjlighet att rapportera risker i arbetsmiljön.
Berörd chef ansvarar att tillsammans med skyddsombud se till att utreda händelsen skyndsamt och om möjligt åtgärda problemet på en gång. Vid arbetsskador eller allvarliga tillbud ska en anmälan även göras till arbetsmiljöverket.
Personalstaben ansvarar för att ta hand om inkomna anmälningar via ITM:s anmälningsknapp, föra statistik på dessa och skicka utkast på anmälningsblankett till berörd prefekt, skyddsombud samt ge förslag på korrigerande åtgärder.
Berörd prefekt alternativt administrativ chef tillsammans med skyddsombud och berörd medarbetare ansvarar för att färdigställa anmälningsblanketten inkl plan för korrigerande åtgärder och skicka den till personalstaben.
Personalstaben ansvarar för att samverka anmälan och skicka en fullständig rapport till tillbudarbetsskada@kth.se.
Berörd prefekt alternativt administrativ chef ansvarar för att åtgärderna genomförs enligt plan och för att informera personalstaben när alla åtgärder är genomförda.
Personalstaben ansvarar för att stänga ärendet.
5. Genomförande
Medarbetare informerar chef om risker, tillbud eller arbetsskada. Om möjligt åtgärdas problemet på en gång. Oavsett görs en anmälan via så snart som möjligt, helst inom 24 h.
Vid arbetsskador och allvarliga tillbud anmäls detta snarast till arbetsmiljöverket utav chef tillsammans med skyddsombud och berörd medarbetare om det är möjligt. Anmälan (pdf 139 kB) ska ske skyndsamt, senast 48 timmar efter arbetsskadan eller tillbudet har skett. Även om 48 timmar passerat är det viktigt att en anmälan görs! Direkt efter ska en kopia på anmälan skickas till personalstaben .
Personalstaben får ett mail till en funktionsadress när en anmälan kommit in via ITM:s intranät. Utvald person från personalstaben loggar på en gång in via g-mail för att ta del av anmälan och för att registrera ärendet. Ärendet registreras i ett samlingsdokument som sedan hålls uppdaterad så länge ärendet är öppet. Därefter skrivs information in i KTH:s blankett för ”Anmälan för tillbud, risk och arbetsskada”. Blanketten skickas skyndsamt tillsammans med rekommendationer om vidare hantering till berörd Prefekt/administrativ chef och skyddsombud. Om det funnits risk för miljöpåverkan skickas även information till miljögruppen , samt till miljöombuden på ITM .
Personalstaben fyller i att en anmälan har gjorts och vilka åtgärder som är beslutade i personalbilagan inför samverkan.
Berörd prefekt alternativt administrativ chef ansvarar för att färdigställa anmälningsblanketten inkl plan för korrigerande åtgärder tillsammans med skyddsombud och berörd medarbetare och skicka den till personalstaben.
Personalstaben ser till att få in påskriven rapport och skicka till UF och HR-ansvarig inför samverkan med kopia till berörd chef, medarbetare och skyddsombud. Samt arkiverar den fullständiga anmälan digitalt och i pappersform.
Berörd prefekt alternativt administrativ chef ansvarar för att åtgärderna genomförs enligt plan och för att informera personalstaben när alla åtgärder är genomförda.
Personalstaben ansvarar för att stänga ärendet och informera miljöombuden på ITM vid miljöpåverkande tillbud.
6. Dokumentation
Anmälan arkiveras digitalt och i pappersform hos personalstaben. Alla anmälningar registreras därutöver i ett sammanställt Exceldokument hos personalstaben.
7. Bilagor
Inga bilagor.
8. Ändringslogg
Fastställd version |
Dokumentdatum |
Ändring |
Namn |
00 |
2016-06-21 |
Ny rutin |
Sofia Granberg |