Identifiering, bedömning och utvärdering av arbetsmiljöaspekter
RUTIN | |
---|---|
Rutin för identifiering, bedömning och utvärdering av arbetsmiljöaspekter | |
Fastställd av | Fastställt datum |
Skolchef | 2016-06-30 |
Skapad av | Gällande från |
Sofia Granberg | 2016-07-01 |
Dokumentansvarig | Version |
Personalstaben | 00 |
1. Syfte
Syfte med denna rutin är att beskriva hur identifiering, bedömning och utvärdering samt revidering av arbetsmiljöaspekter genomförs.
2. Omfattning/avgränsning
Rutinen omfattar hela ITM.
3. Definitioner
Arbetsmiljöaspekt – delar av en organisations aktiviteter/verksamhet eller produkter eller tjänster som kan påverka arbetsmiljön.
Betydande arbetsmiljöaspekt – en arbetsmiljöaspekt som har eller kan ha en betydande arbetsmiljöpåvekan.
Arbetsmiljöpåverkan – Gynnsamma eller ogynnsamma förhållanden i arbetsmiljön som påverkar medarbetares hälsa och prestation.
4. Ansvar
Skolchef fastställer ITM:s betydande arbetsmiljöaspekter.
Personalstaben tar fram betydande arbetsmiljöaspekter på ITM och reviderar dessa vid behov.
Skolchef, prefekt och skyddsombud ansvarar för att rapportera förändringar i verksamheten, som har eller kan ha en påverkan på arbetsmiljömiljön, till personalstaben.
5. Genomförande
För att kunna prioritera i arbetsmiljöarbetet och fokusera på det som är av störst betydelse undersöks och utvärderas ITM:s arbetsmiljöpåverkan. Bedömningen ligger till grund för upprättande av arbetsmiljömål och rutiner. ITM:s arbetsmiljöpåverkan identifieras via skyddsronder, medarbetarundersökningar, sjukskrivningar, risk- tillbud- och arbetsskadeanmälningar samt genom lagrevisioner.
Arbetsmiljöaspekterna värderas för att identifiera vilka som är de mest betydande, det vill säga där verksamheten har störst arbetsmiljöpåverkan. Bedömningen görs av resultatet från skyddsronder, medarbetarundersökningar, sjukskrivningar, risk- tillbud- och arbetsskadeanmälningar samt genom lagrevisioner, i samarbete med huvudskyddsombud.
Arbetsmiljöaspekter ska kommuniceras internt via ITM:s intranät.
Betydande arbetsmiljöaspekterna ska utvärderas och uppdateras årligen inför ”ledningens genomgång”.
Vid förändringar i verksamheten ska eventuella behov av ändringar i betydande arbetsmiljöaspekter identifieras. skolchef, prefekt och skyddsombud ansvarar för att rapportera till personalstaben när förändringar sker i verksamhete. Eventuella förändringar ska också tas upp på ”ledningens genomgång”.
6. Dokumentation
Betydande arbetsmiljöaspekter ITM 2016.
7. Ändringslogg
Fastställd version | Dokumentdatum | Ändring | Namn |
00 | 2016-06-21 | Ny rutin | Sofia Granberg |