Till innehåll på sidan

Kompetens, utbildning och medvetenhet

RUTIN  
Rutin för kompetens, utbildning och medvetenhet  
Fastställd av Fastställt datum
Skolchef 2016-06-30
Skapad av Gällande från
Sofia Granberg 2016-07-01
Dokumentansvarig Version
Personalstaben 00

1. Syfte

Syftet med denna rutin är att en tillräcklig arbetsmiljökompetens finns varhelst den behövs på ITM skolan.

2. Omfattning/avgränsning

Denna rutin omfattar ITM skolan.

3. Ansvar

Skolchefen har det övergripande ansvaret för ITM skolan.

Chefer med personalansvar ansvarar för att identifiera utbildningsbehov och för att tillgodose att nödvändig utbildning genomförs.

Personalstaben stöttar chefer genom att tillgodose nödvändigt utbildning till medarbetarna.

Medarbetare ansvarar för att upplysa om nödvändigt utbildningsbehov till chefen/personalstaben. Om medarbetaren genomgår utbildning inom arbetsmiljöområdet ansvarar medarbetaren för att erhålla och lämna in intyg till personalstaben på ITM skolan.

4. Genomförande

Medarbetare ska upplysa chefen/personalstaben när utbildningsbehov finns.

Chef identifierar utbildningsbehov och tillgodoser utbildning för sina medarbetare.

Utvald person i personalstaben tar årligen upp generella utbildningsbehov/kostnadsplaner inom arbetsmiljöområdet på ”ledningens genomgång” för beslut av en budget på ITM nivå.

Personalstaben samordnar gemmensamma utbildningsinsatser för arbetsmiljöområdet på ITM skolan.

KTH centralt anordnar även en del utbildning inom arbetsmiljö som ITM:s anställda kan anmäla sig till.

Medarbetaren ansvarar för att tillgodogöra sig utbildningen och att lämna in intyg på genomförd utbildning inom arbetsmiljöområdet till personalstaben på ITM skolan.

All dokumentation på genomförda utbildningar finns arkiverade hos personalstaben på Deans Office på ITM skolan.

5. Bilagor

Inga bilagor.

6. Ändringslogg

Fastställd version

Dokumentdatum

Ändring

Namn

00

2016-06-21

Ny rutin

Sofia Granberg