Till innehåll på sidan

Kommunikation, deltagande och samråd avseende arbetsmiljö

RUTIN  
Rutin för kommunikation, deltagande och samråd avseende arbetsmiljö  
Fastställd av Fastställt datum
Skolchef 2016-06-30
Skapad av Gällande från
Sofia Granberg 2016-07-01
Dokumentansvarig Version
Personalstaben 00

1. Syfte

Syftet med den här rutinen är att beskriva hur arbetsmiljöarbetet kommuniceras internt.

2. Omfattning/avgränsning

Rutinen omfattar hela ITM.

3. Definitioner

Intern arbetsmiljökommunikation: Kommunikation mellan olika funktioner och nivåer inom ITM.

4. Ansvar

Skolchefen är övergripande ansvarig för intern arbetsmiljökommunikation gällande ITM:s arbetsmiljöarbete.

Skolchefen ska i första hand informera om arbetsmiljöledningssystemet och dess innehåll till skolans anställda via chefer och genom skolsamverkan.

HR-ansvarig ansvarar för att kommunicera arbetsmiljöfrågan inom respektive skola och sprida den information som distribueras inom HR nätverket till alla chefer.

Samtliga medarbetare ansvarar för att själva känna till KTH:s personalpolicy och relevant information inom arbetsmiljöområdet som de berörs av i sitt arbete.

Särskild information och rapportering framgår av vissa rutiner samt vem som ska informera eller rapportera.

5. Genomförande

Arbetsmiljöarbetet på ITM kommuniceras internt genom olika kanaler vilka beskrivs övergripande nedan.

Intern kommunikation, deltagande och samråd
Intern kommunikation, deltagande och samråd sker både genom ordinarie kanaler samt genom riktade insatser. Den interna kommunikationen, deltagande och samråd gällande arbetsmiljö sker på följande sätt:

  • Avstämningsmöten gällande miljö och arbetsmiljö ITM
  • Arbetsmiljömöten ITM
  • Kemikaliemöten
  • Brandfarliga varormöten
  • Brandskyddsmöten
  • Skolsamverkan
  • Arbetsplatsträff (APT)
  • Ledningsgruppsmöte
  • Utvecklingssamtal
  • Intranätet
  • Mejl
  • Ledarblogg
  • Event
  • Skyddsombudsmöten ITM

Särskild information, deltagande och samråd framgår därutöver av vissa rutiner, vilka även informerar om vem som ska informera, ha möjlighet att delta eller rapportera.

Följande återkommande mötensforum är centrala inom arbetsmiljöledningssystemet på ITM:

Möte Deltagare Frekvens Dokumentation
Avstämningsmöte miljö-/arbetsmiljö på skolnivå Vice skolchef
Miljöombuden ITM
Personalhandläggare
Varannan vecka Ingen
Arbetsmiljö möte ITM Vice skolchef
Miljöombuden ITM
Personalhandläggare
HR-ansvarig ITM
Föreståndare för brandfarliga & explosiva varor ITM
Brandskyddsansvarig ITM
Kemikaliesamordnare ITM
Huvudskyddsombud ITM
4 ggr/ år Minnesanteckningar
Kemikaliemöte Kemikaliesamordnare ITM
Kemikaliekoordinatorer och
KLARA registrerare från institutionerna
4 ggr/år Minnesanteckningar
BFV-möte Föreståndare för brandfarliga & explosivan varor ITM
Föreståndare för brandfarliga och explosiva varor samt
Stf. föreståndare för brandfarliga och explosiva varor från institutionerna
4 ggr/år Minnesanteckningar
Brandskyddsmöte Brandskyddsansvariga ITM
Brandskyddsansvariga från institutionerna
4 ggr/år Minnesanteckningar
Skolsamverkan Skolchef
HR-ansvarig
Huvudskyddsombud ITM
Fakliga representanter ITM
Sekreterare
Ev. inbjuden deltagare
Varje månad under terminstid Protokoll
APT Närmaste chef och alla medarbetare Minst en gång i månaden Inget krav
Ledningsgruppsmöte Skolchef
Vice skolchef
Prefekt
Administativ chef
FA, GA
Studerande representant
Sekreterare
Varannan vecka under terminstid Protokoll
Utvecklingssamtal Medarbetare
Chef
Minst en gång per år Minnesanteckningar
Skyddsombudmöten ITM Huvudskyddsombud ITM
Lokalt skyddsombud ITM
Efter överenskommelse Minnesanteckningar

6. Dokumentation

Protokoll från ledningsgruppsmöte och samverkan dokumenteras och arkiveras hos ledningens kommunikatör tillika sekreterare. Eventuella minnesanteckningar från APT dokumenteras av respektive chef. Utvecklingssamtal dokumenteras av chef och medarbetare. Minnesanteckningar från skyddsombudsmöten dokumenteras av huvudskyddsombud. Övriga minnesanteckningar dokumenteras av vald sekreterare och skickas till personalstaben för arkivering. 

7. Bilagor

Inga bilagor.

8. Ändringslogg

Fastställd version

Dokumentdatum

Ändring

Namn

00

2016-06-21

Ny rutin

Sofia Granberg