Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursanalysmöte – ett forum för kursutveckling

Genom att hålla ett kursanalysmöte med lärarkollegor kan du utbyta idéer om och erfarenhet av kursutveckling och pedagogik. På den här sidan får du tips om hur du kan organisera ett kursanalysmöte.

Kursanalysmöten är inte obligatoriska men kan vara ett bra verktyg för att utbyta idéer och erfarenheter med lärarkollegor kring kursutveckling och pedagogik. Mötena kan vara ett bra underlag inför att du skriver kursanalys.

Vilka ska jag bjuda in?

För att deltagarna ska få ut det mesta av mötet är det bra att bjuda in deltagare som kan dra nytta av varandras idéer och erfarenheter. Det kan exempelvis vara deltagare med liknande kurser men i olika organisationer eller som har liknande studentgrupper.

Vi rekommenderar att du organiserar mötet med tre till fem deltagare. Med tre deltagare kommer ett möte att ta cirka två timmar, och med fem deltagare kommer det att ta cirka tre timmar.

Förberedelser inför mötet

Förklara mötets syfte i inbjudan och var tydlig med att deltagandet är frivilligt. Det är också bra att förklara att ett kursanalysmöte är ett bra underlag inför kursanalys.

I inbjudan bör du bifoga frågor till deltagarna som hjälper dem att förbereda sig inför mötet. Ett förslag är att de utför en preliminär kursanalys och tänker igenom följande områden:

  • Vilka är de starkare och svagare aspekterna av inlärningsmiljön?
  • Vilka aspekter skulle du vilja utveckla? Hur ska detta åstadkommas? Hur förväntas denna utveckling förbättra studenternas lärande? 
  • Behöver du stöd och/eller kompetensutveckling för att genomföra den kursutveckling du vill se?  

Att genomföra mötet

Som organisatör är din roll att vägleda diskussionen för att stödja utbytet av idéer och erfarenheter.

Atmosfären på mötet bör vara öppen, inkluderande och grundad på frivilligt deltagande. Deltagarna ska inte uppleva att deras kurser utsätts för granskning. Diskussionen kan hämmas om deltagarna får intrycket att det som sägs kommer att registreras och rapporteras, därför bör du inte anteckna under mötet.

Här är ett konkret förslag på agenda och innehåll i mötet som har visat sig fungera väl:

  1. Öppna mötet genom att förklara syftet med och påpeka att deltagandet är frivilligt. Förklara också din roll som ordförande.
  2. Fortsätt genom att be deltagarna runt bordet att presentera sig själva och sina kurser. Särskilt intressanta aspekter är studieår, deltagarantal, kursdeltagarnas homogenitet och kursorganisering.
  3. Sedan, med hjälp av din preliminära kursanalys och studentgruppanalys (om det finns en), bjud in varje deltagare runt bordet för att presentera och reflektera över nedan punkter:
    • Finns det bättre eller sämre aspekter av dina kursers lärmiljö, och finns det sätt att utveckla lärmiljön?
    • Finns det behov av ytterligare stöd och/eller kompetensutveckling för att genomföra kursutvecklingen?
      • Det är bra om deltagarnas bidrag ger upphov till spontana diskussioner med ett utbyte av idéer och erfarenheter. Se till att vägleda diskussionen tillbaka om ni rör er bort från själva ämnet – lärmiljö, kursutveckling och pedagogik. När ni diskuterar kompetensutveckling kan du gärna informera om möjligheter att delta i seminarier, workshops och kurser.
  4. Avsluta genom att uppmuntra deltagarna att genomföra sin kursanalys.

Efter mötet dokumenterar du de förslag till kompetensutveckling som uppkommer eller som du själv har identifierat som möjliga ämnen för seminarier och workshops.