FAQ Examination med Zoom
Vanligt förekommande frågor och svar för dig som lärare eller examinator som ska genomföra en tentamen med Zoom. Dessa frågor och svar berör examinationens upplägg, studenter med kompensatoriskt stöd, teknik och tekniska problem samt vad du ska tänka på inför och under examinationen.
Sammanställning av frågorna
Granskades senast 28 februari 2025.
För att komma till frågorna går du längre ned på sidan eller trycker på frågan i en av listorna här i sammanställningen.
Teknik och tekniska problem
Granskades senast 28 februari 2025.
Vad gör jag om det blir tekniska problem under tentan?
Zoomansvarig person, examinatorer eller mötesvärdar kontaktar supporten direkt via telefon på 08-790 66 00. Ange att support under pågående examination behövs för att få så snabb hjälp som möjligt.
En student har fått tekniska problem och försvunnit ur Zoom, vad kan jag be studenten göra?
Om tekniken strular, rekommenderas studenten att försöka koppla upp sig igen mot Zoom och slutföra uppgiften om möjligt. Då finns det möjlighet att godkänna med eventuella kompletterande frågor eller genom ett extra direkt möte i breakoutrum under examinationen.
Vem ansvarar för att studenten har rätt utrustning till tentamen?
Det förväntas att studenterna har den tekniska utrustning som behövs. I första hand ska studenterna ha Zoom på sin telefon och i andra hand på sin dator.
Vad gör jag som examinator om en student saknar nödvändig utrustning för att genomföra en tentamen på distans som använder Zoom?
Om en student saknar utrustningen som krävs för att genomföra examinationen ska du som examinator erbjuda möjlighet att skriva i datorsal på campus. Vid omständigheter som förbjuder närvaro på campus hänvisas studenter till senare examinationstillfällen.
När kan jag som examinator bedöma att tekniska problem ses som en avbruten eller ogiltig examination?
Om tekniken fallerar vid examination på valfri plats kan examinator bedöma examinationen som ogiltig. I de fall tekniken fallerat och examinator underkänner examinationen eller en del av examinationen så ska studenterna snarast erbjudas möjlighet till omprov inom rimlig tid.
Examinator kan också kontakta studenter slumpmässigt under bedömningen och fråga om svaren som en del av examinationen. Detta är extra lämpligt om det skett kortare teknikfel.
Jag misstänker att en students tekniska problem är en ursäkt för fusk, räcker det som grund för anmälan om försök till vilseledande?
Nej. Däremot, om studentens teknik fallerar kan detta i kombination med avvikelserapport från tentamensvakt eller andra omständigheter som examinator upptäcker vid bedömning ligga till grund för anmälan om försök till vilseledande.
Examinationens upplägg
Granskades senast 28 februari 2025.
Hur påverkar GDPR examination med Zoom?
Information om Zoom och GDPR finns via följande länk: Zoom och dataskyddsförordningen (GDPR) .
Måste jag använda Zoom vid en hemexamination?
Som examinator har du ganska fria händer kring hur examinationen utformas. Rekommendationen är främst att examinera i former som ej är beroende av Zoom. Fråga grundutbildningsansvarig på din skola om du är osäker kring din anpassade eller alternativa examination. På intranätets sidor om Examination hittar du information och tips om olika examinationsformer.
Behöver jag som examinator vara tillgänglig under tentatiden?
Ja. Precis som vid en vanlig tenta måste du som examinator vara tillgänglig för att kunna besvara eventuella frågor. Läs mer om examinators ansvar på sidorna om Examinators roll vid tentamen med zoomnärvaro .
Vad är skillnaden mellan Zoomnärvaro och Zoomövervakning?
Zoomnärvaro är när studenterna är på Zoom under examinationen för att möjliggöra kommunikation och för ID-kontroll. Zoomövervakning är ett försök att övervaka studenterna under examinationen som om de var i en tentasal, vilket har begränsad effektivitet. Läs mer om Zoomnärvaro istället för Zoomövervakning .
Varför rekommenderas Zoomnärvaro i stället för Zoomövervakning?
Zoomövervakning ökar studenternas stress och tekniska krav utan att vara ett effektivt sätt att bekämpa fusk. Zoomnärvaro är mindre känsligt för exempelvis svajig uppkoppling, toapauser och använder resurser på ett effektivare sätt än Zoomövervakning. Samtidigt kan examinatorn utföra kortare delavstämningar för att minska risken att studenten använder sig av otillåtna hjälpmedel eller samarbetar under examinationen.
Läs mer om tentamen med zoomnärvaro på sidorna under Zoomnärvaro vid examination .
När får jag använda Zoomnärvaro vid examinationen?
Zoomnärvaro får användas i de fall examinatorn anser Zoom vara en lämplig metod.
När får jag använda Zoomövervakning vid examinationen?
KTH har valt att starkt begränsa användandet av Zoomövervakning och i nuläget ska det inte användas.
Hur använder jag Zoomnärvaro vid examination?
Vid examination med Zoomnärvaro genomför studenten tentamen på valfri ostörd plats och är tillgänglig via Zoom för kommunikation och uppföljningsmöte med examinator eller jourhavande lärare.
Hur du utför en examination med Zoom förklaras på sidan Zoomnärvaro vid examination .
Inför och under examination
Granskades senast 28 februari 2025.
Hur hjälper jag studenterna förbereda sig och undvika vanliga problem inför examination med Zoom?
Det är starkt rekommenderat att studenterna ges en möjlighet att testa och öva på att göra en inlämning av en uppgift eller quiz innan examinationen. Då kan dina studenter testa allt de kommer behöva göra under examination utan stress, vilket brukar identifiera de vanligaste problemen. Oftast har studenterna tekniska problem, exempelvis att de inte kan logga in i Zoom eller att programmet behöver uppdateras. Om detta upptäcks i god tid innan examinationsdagen kan IT-support hinna hjälpa dem.
För registrerade studenter med tillgång till kursens Canvasrum är det enkelt att skapa en övningsplats där. Du får även använda examinationsrummet i Canvas till övningsuppgifter och för att kommunicera med tentanderna innan tentamen.
Obs! Var mycket noggrann med att avpublicera all faktisk tentameninformation om du använder examinationsrummet för övning och kommunikation. Kontrollera gärna att allt är avpublicerat genom att gå in i studentens vy och titta runt i rummet.
Vilken information bör jag som examinator ge till studenterna inför examinationen?
Examinator informerar studenterna om vad som gäller inför varje examination. Du behöver vara tydlig med vad som gäller specifikt för din examination. Du hittar en detaljerad genomgång av vilken information studenterna behöver före examinationstillfället på sidan Information att delge studenter .
Hur kontaktar jag bäst studenterna som ska skriva en tenta?
Om studenterna finns i examinationsrummet kan du skicka meddelanden till dem via inkorgen i Canvas. Du kan även skicka olika meddelanden till olika sektioner i examinationsrummet, vilket gör det lätt att skicka annan information till studenter med kompensatoriskt stöd. Läs mer om hur du skickar ett meddelande till alla personer i ett rum i Canvas (engelska, community.canvaslms.com) .
Om du skickar mejl till studenterna, tänk på att använda BCC-raden så att studenternas mejladresser döljs.
Varför rekommenderas studenterna att använda Zoom på mobilen?
Det är mycket enklare för tentavakterna att läsa av personnumret på studenternas ID-handlingar om studenterna använder Zoom på mobilen i stället för webbkameran på deras bärbara dator. Rekommendationen kommer från ett flertal tester som gjorts på detta där mobilkameran visat sig ge överlägset bäst bild.
Hur hanterar jag sen ankomst?
Sen ankomst hanteras vanligen inte vid examination med Zoom. Studenter kommer i tid till tentamenstillfället eller deltar inte i tentamen.
Hur hanterar jag toapauser vid tentamen med Zoom?
Vid tentamen med Zoomnärvaro meddelar studenten mötesvärden att hen kommer avvika en kort stund från kameran så att tid för frånvaron kan noteras.
Rekommendationen vid Zoomövervakad tentamen är att man gör examinationen i delar, med pauser som är förbestämda. Studenterna levererar då svar efter varje del och kan därför gå i väg från datorn under pausen.
Ska studenter med normal skrivtid sitta ända fram till den normala skrivtidens slut?
Det beror på tentamenslydelsens utformning. Att studenter sitter kvar hela skrivtiden kan motverka otillåtet samarbete mellan tentander. Det är däremot att föredra om du kan utforma tentamenslydelsen så att studenterna kan avsluta när de vill utan att riskera otillåtet samarbete.
Vad gör jag om en student lämnar in tentan utan att vara med i Zoom?
Studentens inlämning ska inte bli bedömd. Examinationen anses inte vara korrekt genomförd. Därför är det viktigt att lärare jämför närvarolistan mot inlämnade uppgifter.
Studenter med kompensatoriskt stöd
Granskades senast 28 februari 2025.
Hur hanterar jag som examinator studenter med kompensatoriskt stöd i Zoom?
Du rekommenderas fördela studenter med kompensatoriskt stöd (stöd från Funka) till en egen grupp i Zoom med en egen mötesvärd under hela skrivtiden. Delar du upp din tenta i flera delar bör varje del förlängas.
Ordinarie rutin gäller för hantering i Canvas och vilket stöd som erbjuds. Läs mer om Funkas rekommendationer kring hantering av stöd under examination .
Kan studenter med längre skrivtid starta tidigare än ordinarie tentander?
Nej. Före tentamen är majoriteten av studenterna inte närvarande i Zoom, så då finns risken att uppgifter sprids mellan studenter på ett ej avsett sätt.
Får en student med förlängd skrivtid lämna in tidigare?
Ja. Alla studenter kan ladda upp när den normala skrivtiden är slut, då kan även studenter med förlängd skrivtid ladda upp sina lösningar och lämna zoommötet.
Hur ger jag förlängd skrivtid på en tentamen som är uppdelad i flera delar?
Studenter med förlängd skrivtid bör ha förlängd tid på respektive del av tentamen.