Instruktioner för genomförande av programspecifika digitala event (HT)
Följande instruktioner är framtagna för dig som ska planera och genomföra ett programspecifikt digitalt event för presumtiva studenter.
Event för presumtiva studenter
Syftet med eventen är att erbjuda presumtiva studenter en djupare inblick i KTHs program. Det är ett tillfälle att marknadsföra sitt program en bra service att erbjuda, vilket förhoppningsvis leder till ökat söktryck av kvalitativa studenter. Att träffa representanter från programmet och ställa programrelaterade frågor direkt till programansvarig ligger i presumtiva studenters intresse, om man deltar i denna typ av event har man stort intresse och driv att ansöka och sedemera blir antagen till programmet.
3 enkla steg för att organisera ett programevent:
1. Bestäm datum och tid
PA bestämmer datum och tid. Vi rekommenderar att ni genomför eventet någon gång mellan v.46 och v.51. Veckorna innan erbjuder vi webbinarier för vardera skola, vilket kan vara fördelaktigt att målgruppen tagit del av innan de programspecifika eventen.
Om ditt program är mindre eller delar kursinnehåll med ett annat program, kanske kan ni samköra? Koordinera då med andra PA.
Om ditt program är ett joint sådant med andra universitet (t ex KI eller SU) kan det vara en god idé att bjuda in dessa, alternativt meddela att ni tänkt genomföra en programevent.
Eftermiddagen (13:00 och framåt) passar ofta de stora regionerna bra tidmässigt (men flexibelt beroende på er kalender och mest populära region). Vi rekommenderar att eventet är ca 25-40 minuter totalt.
2. Skapar/uppdatera presentationen
PA bestämmer innehåll och skapar presentationen för eventet (med hjälp och inspiration från ISR - se nedan).
Kanske har du redan en programpresentation, det är då bra att se till att den är uppdaterad för bäst genomslagskraft (t ex uppdaterade siffror och/eller visuell identitet - kontakta
Julia Hahrs
om du vill ha hjälp med det sistnämnda).
Vi rekommenderar att PA deltar tillsammans med programmets studentambassadör (och eventuellt en masterkoordinator).
Vi uppmuntrar att ni spelar in presentationen och delar med oss efter. Vi kan då publicera filmen på er programsida bakom en registreringsvägg. Detta möjliggöra för oss att nå studenter som är intresserade av just ert program i framtiden.
ISR skapar Zoominbjudan och bjuder in PA som värd (på så sätt kommer du kunna starta eventet och vara host i Zoom, du måste vara inloggad via ditt KTH-konto).
ISR bjuder in målgruppen.
ISR marknadsför eventen på hemsidan, i vårt nyhetsbrev, under andra event och i våra sociala medier kanaler.
PA är värd under eventet och ansvarig för innehåll och presentation samt att koordinera med sitt programs studentambassadör. Vi ansvarar för att skapa eventet i Zoom, förbereda studentambassadörer samt marknadsföringen. ISR är vantligtvis inte med under själva eventet, om man skulle vilja det, kontakta
Julia Hahrs
.
Introduktion av PA och studentambassadör (och masterkoordinator om denne deltar)
Genomgång av programpresentation från PA - se förslag på presentation
Studentambassadören dela sina erfarenheter av programmet utifrån sitt studenperspektiv
Avrunda med att öppna golvet för frågor
Studentambassadören kommer ha i uppgift att hålla koll på publiken (så att de är mutade under presenation, moderera frågor och liknande).