Flera bedömare i SpeedGrader
Här kan du läsa om hur man kan dela upp ett bedömningsarbete i Canvas när det är flera lärare som ska hjälpas åt. Några funktioner i SpeedGrader fungerar bra att använda samtidigt medan andra kräver att bedömningsarbetet planeras så att ingen information skrivs över. Utifrån vanliga sätt att dela upp bedömning beskrivs hur detta kan organiseras i Canvas.
När det är flera personer som bedömer eller rättar en uppgift i SpeedGrader är det bra att veta att det finns risk för att skriva över information som andra lagt in under samma session. Detta problem uppstår om en students inlämning redigeras av flera personer under samma tidsfönster/session.
Följande information har risk för att skrivas över:
-
Matriser (Rubrics)
-
Uppgiftsomdöme
-
Manuell bedömning av quiz.
Om man ändå vill kunna använda exempelvis matriser när det är flera som bedömer en studentinlämning är det viktigt att ladda om SpeedGrader mellan varje student.
Annoteringar och uppgiftskommentarer riskerar inte att skrivas över även om ni är flera som bedömer samma student samtidigt.
Dela upp bedömningsarbetet i Canvas
För att undvika att information skrivs över är det bra att dela upp bedömningsarbetet på ett strukturerat sätt. Vi utgår från två vanliga sätt att dela upp arbetet mellan bedömare:
-
Uppdelning 1: En bedömare bedömer en delmängd studentinlämningar i sin helhet.
-
Uppdelning 2: En bedömare per fråga.
Båda sätten går att anpassa för digital bedömning i Canvas SpeedGrader, och fungerar lika bra även om bedömningen sker anonymt. Metoderna som beskrivs här fungerar oavsett om det är skannade tentor eller dokument inlämnade direkt i Canvas som ska bedömas. Metoderna är anpassade för att efterlikna de vanliga sätten att dela upp bedömning och samtidigt undvika risken att information skrivs över.
Metoderna presenteras utifrån ett generellt exempel på en examination:
Uppdelning 1: En bedömare bedömer en delmängd studentinlämningar i sin helhet
Gruppera studenterna enligt klasslistan eller enligt studentalias (för anonym bedömning). Varje lärare bedömer hela salsskrivningen för alla studenter i sin grupp.
Exempel:
-
Lärare 1 bedömer alla fem frågor på salsskrivningen för grupp 1 (student 1-20).
-
Lärare 2 bedömer alla fem frågor på salsskrivningen för grupp 2 (student 21-40).
-
...
-
Lärare 5 bedömer alla fem frågor på salsskrivningen för grupp 5 (student 81-100).
Uppdelning 2: En bedömare per fråga
Dela upp bedömningen så att varje bedömare bedömer en specifik fråga/uppgift för samtliga studenter.
Exempel:
-
Lärare 1 bedömer fråga 1 för alla studenter.
-
Lärare 2 bedömer fråga 2 för alla studenter.
-
...
-
Lärare 5 bedömer fråga 5 för alla studenter.
Använd tidschema och grupper om risk för överskrivning finns
Om bedömningen dokumenteras med hjälp av annoteringar och/eller uppgiftskommentarer i SpeedGrader behövs inget tidsschema. För bedömningar som dokumenteras på annat vis i Canvas så rekommenderar vi att sätta upp ett schema med tidsslotar, för att undvika risken för överskrivning. Studenterna behöver grupperas på samma sätt som i uppdelning 1, så att en studentgrupp bedöms av endast en lärare per tidsslot. Ladda om SpeedGrader mellan varje tidsslot för att säkerställa att information sparas på rätt sätt.
Exempel: I exemplet nedan har examinator delat in studenterna in i fem grupper (grupp 1-5 med 20 studenter i varje). Examinatorn har även skapat tidsschemat och distribuerat schemat och gruppindelningen till lärarna. Lärare 1 som bedömer fråga 1 kommer i detta exempel bedöma grupp 1 på måndag, grupp 2 på tisdag, grupp 3 på onsdag, grupp 4 på torsdag och grupp 5 på fredag. Alla lärare ansvarar själva för att bedöma rätt grupp inom rätt tidsslot.
Exempel på tidsschema | Måndag | Tisdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
---|---|---|---|---|---|
Lärare 1 bedömer fråga 1 | Grupp 1 | Grupp 2 | Grupp 3 | Grupp 4 | *Grupp 5 |
Lärare 2 bedömer fråga 2 | Grupp 2 | Grupp 3 | Grupp 4 | *Grupp 5 | Grupp 1 |
Lärare 3 bedömer fråga 3 | Grupp 3 | Grupp 4 | *Grupp 5 | Grupp 1 | Grupp 2 |
Lärare 4 bedömer fråga 1 | Grupp 4 | *Grupp 5 | Grupp 1 | Grupp 2 | Grupp 3 |
Lärare 5 bedömer fråga 1 | *Grupp 5 | Grupp 1 | Grupp 2 | Grupp 3 | Grupp 5 |
Avancerad användning – möjlighet att endast se en delmängd av studenterna i SpeedGrader
Det går att filtrera omdömesboken på sektion eller grupp så att SpeedGrader öppnas med endast en sektion eller grupp i taget. Detta kan underlätta vid uppdelning av studenter mellan bedömare, så att man endast ser de studenter man ska bedöma i SpeedGrader. För stora kurser kan detta även minska tiden det tar att öppna SpeedGrader.
Följande guider kan vara stöd för att komma igång:
Då detta tillvägagångssätt kan vara lite krångligare rekommenderas det endast för mer avancerade användare. Kontakta oss på e-learning@kth.se om du vill ha hjälp med detta upplägg.