4 Förbereda och genomföra upprop och kalla reserver (grundnivå, behörighetsgivande förutbildning)

Aktiviteter för upprop och att kalla reserver.

Ingår i process

Starthändelse

Datum för upprop för grundnivå och behörighetsgivande förutbildning infaller (två veckor före terminsstart).

Resulterar i

Antagen har tagit sin utbildningsplats, reserver är kallade och de som uteblev är strukna.

Aktörer

Personal EDO, Personal IT, Personal PD, Personal Skola, THS

Beskrivning

Myndighetsutövning vid upprop:

• Legitimationskontroll mot uppropslista. Beslut om giltig id-handling.
  • Viljeyttring ”tar min plats”
  • Passerkort och välkomstbroschyr delas ut:

1. PD (Kortexpeditionen) kan hämta färdiga listor på studenter som AUA/VoS laddat upp på OneDRive: Listor till upprop, passerkort

2. PD (Kortexpeditionen) gör en importlista och importerar in alla studenter samt passerkort i Integra. Där delas de upp i respektive program, läggs in i rätt mapp och tilldelas sin tillträdeszon.

3. Listor till respektive program upprättas (programnamn, för- och efternamn, personnr, namnteckning, kort, kod).

4. Passerkorten buntas ihop per program och läggs tillsammans med respektive listan. Detta placeras inne på kortexpeditionen i väntan på avhämtning. Kortexpeditionen informerar via info@kth.se att passerkorten finns att hämta.

5. Personal från EDO (Information och service) kommer till Kortexpeditionen DKV 48 och kvitterar ut samtliga program och får då med sig passerkortsbuntarna samt tillhörande listor.

6. EDO (Information och service) tillsammans med skolorna ansvarar för utdelning av passerkorten till studenterna på uppropsdagen. Överblivna passerkort tar skolorna med till sina respektive kanslier för utdelning till studenter som hämtar sitt kort senare p.g.a. dispens eller reservplats. Överblivna passerkort skickar skolorna tillbaka till KTH kortexpeditionen (alternativt KTH Entré) under höstterminen.

7. Studenter som inte kan närvara vid uppropet kan ansöka om dispens fram till midnatt under uppropsdagen genom att fylla i dispensformulär som finns under programinformation på Ny på KTH .

8. Skolorna lägger ”uteblev” i NyA för de som uteblev så att reserver kan kallas. Viktigt att de inte kan påbörja utbildning. De som ansökt om dispens blir kallade till skolan vid ett annat tillfälle.

9. Sista dag för studenten att ta sin plats i anspråk HT23 är terminsstart 28 augusti.

Upprop Tekniskt basår/bastermin KTH (CBH+ITM)

Dispens från närvaro hanteras som tidigare där alla ansökningar beviljas oavsett skäl till frånvaro. Personer som inte närvarat vid uppropet måste höra av sig senast midnatt på uppropsdagen för att inte mista sin plats. Dagen efter upprop lägger skolan in ”Uteblev” på de som inte hört av sig. Senast ??? lämnar skolan antalet önskade reserver till antagningsgruppen. Reservuppropet sker ???. De som inte kan närvara kan ansöka om dispens på samma sätt som till ordinarie upprop.

Reservupprop Tekniskt basår, hösttermin

För reserverna till Tekniskt basår KTH Campus, KTH Flemingsberg och KTH Södertälje hålls ett gemensamt reservupprop som samordnas av Antagningsgruppen. Efter det ordinarie uppropet meddelar respektive campus hur många reserver som ska antas. På reservuppropet ropas de personer som är reservplacerade upp i turordning enligt reservlistan. De reserver som blir uppropade behöver legitimera sig med en giltig id-handling. Reserverna antas direkt i Nya-webben på plats.

Tekniskt basår, termin 2, vårtermin

För reserverna till Tekniskt basår, termin 2 KTH Campus, KTH Flemingsberg och KTH Södertälje hålls ett gemensamt reservupprop som samordnas av Antagningsgruppen. Efter det ordinarie uppropet meddelar respektive campus hur många reserver som ska antas. På reservuppropet ropas de personer som är reservplacerade upp i turordning enligt reservlistan. De reserver som blir uppropade behöver legitimera sig med en giltig id-handling. Reserverna antas direkt i Nya-webben på plats.

Styrande dokument

kursregistreringslista/uppropslista Ladok. Dokumenthanteringsplan punkt 3.4.2 Beslut om giltig legitimation

Systemstöd, hjälpmedel, rutin

• Registreringsunderlag, uppropslista ur Ladok