Transformation av Naturvetenskap och Teknikutbildning för Antropocen-eran
Ett Stockholm Trio Samarbete
Anne-Kathrin Peters, lektor på KTH, har säkrat finansiering genom det nationella HP-lyftet, medel för projekt som syftar till att stimulera utveckling och nya kunskaper nationellt inom den högskolepedagogiska praktiken. Medel är för ett spännande projekt som tar sig an en av de mest angelägna utmaningarna inom högre utbildning idag; Att förändra hur naturvetenskap och teknik undervisas och uppfattas i vår tid, som vi nu kallar Antropocen.
Omforma undervisningen inom naturvetenskap och teknik
Målet med projektet är att omforma undervisningen inom naturvetenskap och teknik genom att tillämpa befintlig forskning och samarbeta med engagerade lärare. Projektet riktar sig till olika lärare, de som inte diskuterar hållbarhetsfrågor i sin undervisning ännu och de som gör det men vill få stöd att vidareutveckla sin undevisning för hållbarhet.
Projektet har som syfte att skapa en lärmiljö där lärare uppmuntras att tänka utanför boxen och utmana gängse normer och värderingar inom ämnet. Detta inkluderar att reflektera över hur teknik påverkar vårt samhälle i Antropocen, en era som präglas av människans påverkan på planeten.
För att nå dessa mål använder projektet en tvärvetenskaplig ansats som integrerar insikter från olika discipliner. De vill bredda synen på naturvetenskap och teknik och öka medvetenheten om teknikens roll och dess påverkan på individ, samhälle och miljö.
Intervju med Anne-Kathrin Peters
I den här kort intervjun delar Lektor Anne-Kathrin Peters med sig av sina insikter, erfarenheter och visioner för projektet med Stockholm Universitet.
Pedagogisk utveckling
Ett av projektets mest spännande aspekter är dess inriktning på pedagogisk utveckling. Det syftar till att ge lärare och universitetslärare verktyg och insikter för att engagera studenter på ett mer meningsfullt sätt. Genom att utveckla nytt undervisningsmaterial och nya metoder hoppas projektet att studenterna kommer att utveckla en djupare förståelse för ämnet och dess relevans i vår tid.
Projektet involverar inte bara lärare utan även kursansvariga, lektorer och studierektorer. Genom samarbete och erfarenhetsutbyte mellan dessa aktörer förväntas projektet skapa en positiv inverkan både på lokal och nationell nivå. Det kommer att bidra till att stärka undervisningsutvecklingen och främja kunskapsöverföring mellan olika lärosäten.
Engagemang för hållbarhet
Slutligen är projektets mål att fortsätta påverka högre utbildning och forskning inom området i Sverige och potentiellt internationellt. Genom att dra nytta av lärarnas och studenternas erfarenheter och engagemang för hållbarhet, kan projektet fortsätta att blomstra och skapa en framtid där naturvetenskap och teknik samt utbildning inom dessa områden är nyckeln till en bättre värld i Antropocen.