Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Årets bästa gymnasiearbeten inom hållbar utveckling prisades

en grupp personer längst fram i en föreläsningssal
Vinnarna tillsammans med representanter för KTH, Stiftelsen Företagsam och Byggföretagen Foto: Johan C Thorburn, KTH
Publicerad 2023-05-31

I måndags fick 10 gymnasieelever ta emot pris för bästa gymnasiearbete inom hållbar utveckling. Tävlingen de alla vunnit anordnades av ABE-skolan i samarbete med Stiftelsen Företagsam. De prisade arbetena spände från vattenrening, över kartläggning av plattfiskar till erkännande av folkmord.

Under året har en ny tävling för gymnasieelever genomförts för första gången. I ”Sustainable Generation”, som är ett initiativ av ABE-skolan och Stiftelsen Företagsam, har elever tävlat om bästa gymnasiearbete inom hållbar utveckling. Kraven var att arbetet skulle vara på 100 gymnasiepoäng och att det skulle ha en koppling till de 17 målen i FN:s Agenda 2030.

Innan själva prisutdelningen fick vinnarna ta del av korta föreläsningar med ABE-skolans forskare Zahra Kalantari , Erik Stenberg , Elisabeth Ekener  och Daniel Franzén , som gav perspektiv på hållbarhet inom olika områden. Sedan fick de ta emot sina diplom från Elin Kebert, Byggföretagens informationsdirektör och ABE-skolans skolchef, Björn Berggren som hade sällskap av Inga-Lill Söderberg, institutionen för fastigheter och byggande, Maria Malmström, institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED) och Bo Sillén, Stiftelsen Företagsam, som har drivit projektet.

Även arbetena återfanns alltså i ett antal olika områden: Vattenrening, kartläggning av plattfiskar, erkännande av folkmord, växthuselement i bostäder och ”upcycling” - som kanske kan översättas till ”uppvinning” – av möbler.

Sustainable Generation