”Det roliga är att göra det svåra”
Susann Boij, lektor och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i Farkostteknik på SCI-skolan tilldelas KTH:s pedagogiska pris 2019. Hon får utmärkelsen bland annat för sin förmåga att skapa inspirerande och dynamiska lärandemiljöer och för sitt sätt att ge kritik som stimulerar till kritiskt tänkande bland studenter och kollegor.
Susann Boij om utmärkelsen:
– Jag blev överraskad och väldigt glad när jag fick beskedet. Det känns fantastiskt att få den här uppmärksamheten. Jag märker att jag växte och att det ger råg i ryggen i mitt dagliga arbete.
Vikten av tydliga mål
Hon gläds särskilt av delen i prismotiveringen som berättar om hennes goda förmåga att ge kritik:
– Jag är prestigelös och inte så konflikträdd. Både i min roll som lärare och programansvarig handlar det om att leda människor. När man har rett ut vad målet med någonting ska vara, blir det också lätt att se och kommunicera vad man kan vara nöjd över och vad man behöver jobba vidare med. Det är viktigt att arbeta med sin tydlighet. Den kan se olika ut i olika sammanhang, säger Susann Boij.
Oavsett vad som ska göras behöver man först fundera över målet, för att få den stora bilden. Det är en förutsättning för att inte fastna i själva görandet och i detaljerna för tidigt. Vägen till målet är ofta en process. Man vet inte alltid på förhand hur man ska ta sig dit. Susann Boij liknar sig själv vid en processledare. Hon ser en spännande utmaning i, att tillsammans med studenter eller kollegor, ta sig an ett problem och hitta lösningen under vägen.
Arbetet med studenterna
– Målet med undervisningen är självklart att studenterna uppnår kursmålen och på så sätt klarar kurserna och tar examen. Ett annat mål är att de ska ha roligt på vägen dit. Min uppgift som lärare är att studenterna ska komma till sin rätt, det vill säga att de inte ska behöva bekymra sig över fel saker, utan kunna fokusera på själva uppgiften, säger Susann Boij och fortsätter:
– Om jag formulerar uppgifter inför en examination ska de vara uttryckta så att de går att förstå. Studenten ska inte falla på att frågan är otydligt formulerad.
Lärare måste leverera samma kvalitet på undervisningen som de själva förväntar sig av studenternas resultat, betonar Susann Boij. Det är en utsatt position att vara lärare och det är helt rätt av studenten att förvänta sig samma höga kvalitet av oss som vi förväntar oss av dem.
– Att undervisa och förmedla det jag själv har lärt mig är fantastiskt roligt. Det finns en otrolig potential i studenterna. Jag säger till dem att deras främsta resurs är de själva. Därefter kommer deras studiekamrater, tillägger hon.
Vid avslutande kursmöte brukar Susann Boij be om förslag på endast en sak som bör ändras i kursen. Ofta råder samsyn mellan studenter och lärare i de idéer som framförs. Genom att successivt göra smärre, men konkreta och realiserbara förbättringar utvecklas kursen fortlöpande.
Erfarenhetsutbyte kollegor emellan
De lärarmöten Susann Boij ansvarar för som programansvarig är också en form av lärandemiljö. Lärarna delger varandra sina erfarenheter och får möjlighet att bolla händelser i arbetsvardagen med kollegor. Ett kollegialt lärande uppstår som är värdefullt och välbehövligt på KTH.
– Mitt mål är att bli modigare. Det är en utmaning att få tag i, och arbeta med det som behöver utvecklas, och jobba mindre med det som redan fungerar bra i utbildningen. Men, vi är ju alla här för att vi tycker svårt är roligt, avslutar Susann Boij.
Text: Marianne Norén