Stöd och verktyg för video i undervisning

Det pågår en filminspelning. En sittande kvinna blir filmad.
Publicerad 2020-05-20

När KTH över en natt ställde om till distansundervisning flyttade tentor och föreläsningar från klassrum till digitala videorum och streamingkanaler. Som hjälp till lärare i det arbetet finns guider och instruktionsfilmer, teknisk support och pedagogiskt stöd att få.

I omställningen till distansundervisning har dator och videoutrustning blivit helt avgörande verktyg för att kunna fortsätta utbilda studenter. Även den dagen då campus öppnar igen spås KTH:s utbildning till stor del bestå av inspelade föreläsningar och digitala workshops.

På KTH kan du som lärare få stöd i att spela in och bearbeta video samt få råd om exempelvis vilka verktyg som kan användas. IT-avdelningen bistår med tekniskt stöd medan enheten för digitalt lärande hjälper till med pedagogiskt stöd. I mars mobiliserades också resurser från IT och Institutionen för lärande i ett tillfälligt team för extra stöd inom video och streaming.

KTH:s verktyg för videoinspelning

För läraren som vill börja spela in och publicera video finns olika alternativ. I KTH:s salar kan man på egen hand spela in video med hjälp av färdiginstallerad salsutrustning. Inspelningen sker då genom KTH Play i systemet Kaltura.

För att spela in på annan plats, exempelvis hemifrån, kan man använda PowerPoint eller Zoom tillsammans med en webbkamera eller smartphone. Man kan då välja att redigera filmen med skärminspelnings- och videoredigeringsprogrammet Camtasia, i PowerPoint eller Kaltura.

– Vi har publicerat guider och instruktionsfilmer  som förklarar hur det går till att spela in video med de olika verktygen. Där finns även tips och inspiration om video i undervisning, säger Hannes Hagstrand vid Avdelningen för digital kursutveckling och medlem i teamet för extra videostöd. Vi har också gett flera Lunch ’n’ Learn-webbinarier om att spela in video och de går att se i efterhand på intranätet. Nästa webbinarium är 28 maj  och kommer handla om videoredigering.

Vägar för stöd och hjälp

Guider som förklarar alltifrån videoteknik till mediepedagogiskt stöd och rekommendationer finns på e-lärandes intranätssidor . Behöver man personlig vägledning och stöd kan man mejla till KTH:s e-lärandesupport, e-learning@kth.se .

– Om man däremot behöver hjälp med tekniska frågor som berör inspelningsteknik som finns på KTH eller har frågor kring KTH Play (Kaltura), så kontaktar man it-supporten,  säger Håkan Westlund som arbetar med teknikstöd på KTH:s it-avdelning.

Framöver kommer teamet titta på bland annat undertexter till film och former för undervisning där vissa studenter är på plats medan andra är med på distans.

Innehållsansvarig:intranytt@kth.se
Tillhör: Aktuellt