Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen
KTH erbjuder undervisande personal (lärare, doktorander eller handledare) kompetensutveckling för undervisning och bedömning i olika former. Utvecklingsutbudet utgörs av allt från kurser i olika format, KTH-övergripande eller skollokala kollegiala träffar i nätverk/lärarlag, stödaktiviteter som workshoppar eller individuell handledning samt självstudier med webbresurser. Utöver det som KTH erbjuder, kan KTH-anställda även ta del av utbudet på Karolinska institutet och Stockholms universitet inom ramen för Stockholm trio.
KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare
"Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen" är en av principerna i ramverket för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Principen konkretiseras i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 (avsnitt 2.7) och fastställer KTH:s mål att all undervisande personal ska ha en dokumenterad individuell kompetensutvecklingsplan under 2024.
Mer om KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare
Utvecklingsutbudet
Kurser
Lärare, doktorand eller handledare? Oavsett din roll så erbjuds du kurser i högskolepedagogik som hjälper dig att utvecklas i ditt yrkesutövande. Kursutbudet utgörs av KTH:s examinatorsutbildning i Canvas och högskolepedagogiska kurser samt fortsättningskurser och resurser inom Stockholm trio.
Kurser för undervisande personal
Kollegiala konferenser och nätverksträffar
KTH:s Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)
SoTL är en kollegial metod för hur lärare kan utveckla sin undervisning baserat på aktuell forskning och kunskap om lärande i högre utbildning. Syftet med SoTL-konferensen är att stimulera KTH-lärare att utveckla sin undervisning och lärande genom att beforska, dokumentera och dela med sig av sina utbildningsinsatser.
Storträffar och PriU-grupper
En gång per termin bjuder Vicerektor för utbildning in personal och studentkårsrepresentanter till Storträffar som tar upp prioriterade frågor för KTH:s utbildning. Genom olika grupper för prioriterade frågor för utbildning (PriU-grupperna) kan du aktivt delta i och driva utvecklingsidéer inom särskilda områden.
Arenor för pedagogisk utveckling och nätverkande
Workshoppar och stödsessioner
Kontakter till utbildningsstöd på KTH
I kalendern nedan ser du datumen för högskolepedagogiska kursstarter och andra kompetensutvecklingsaktiviteter som konferenser, workshoppar och tider för stödtillfällen.
KTH:s utvecklingskalender för lärare
-
Workshop och drop-in med E-lärande
fredag 2024-11-22, 10.30 - 12.00
Medverkande: E-lärande
Videolänk: Zoom
2024-11-22T10:30:00.000+01:00 2024-11-22T12:00:00.000+01:00 Drop in med E-lärande 22/11 (Workshop och drop-in med E-lärande) Drop in med E-lärande 22/11 (Workshop och drop-in med E-lärande) -
Storträffen
torsdag 2024-11-28, 12.00 - 16.30
Plats: Q1
2024-11-28T12:00:00.000+01:00 2024-11-28T16:30:00.000+01:00 Storträffen HT–24 (Storträffen) Q1 (KTH, Stockholm, Sweden)Storträffen HT–24 (Storträffen) -
Workshop och drop-in med E-lärande
torsdag 2024-12-05, 14.00 - 15.30
Videolänk: Online zoom
2024-12-05T14:00:00.000+01:00 2024-12-05T15:30:00.000+01:00 Workshop: Arbeta med generativ AI 5/12 (Workshop och drop-in med E-lärande) Workshop: Arbeta med generativ AI 5/12 (Workshop och drop-in med E-lärande) -
Stockholm Trio HPU
tisdag 2024-12-10, 13.00 - 16.00
Plats: Campus Albano, Hus 2, våning 2, lärosal 18
2024-12-10T13:00:00.000+01:00 2024-12-10T16:00:00.000+01:00 Högskolepedagogisk temadag: Handledning för välbefinnande i forskarutbildningen (Stockholm Trio HPU) Campus Albano, Hus 2, våning 2, lärosal 18 (KTH, Stockholm, Sweden)Högskolepedagogisk temadag: Handledning för välbefinnande i forskarutbildningen (Stockholm Trio HPU) -
Workshop och drop-in med E-lärande
torsdag 2024-12-12, 10.00 - 12.00
Medverkande: E-lärande
Videolänk: Online Zoom
2024-12-12T10:00:00.000+01:00 2024-12-12T12:00:00.000+01:00 Workshop: AI och examination 12/12 (Workshop och drop-in med E-lärande) Workshop: AI och examination 12/12 (Workshop och drop-in med E-lärande)