Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen
KTH erbjuder undervisande personal (lärare, doktorander eller handledare) kompetensutveckling för undervisning och bedömning i olika former. Utvecklingsutbudet utgörs av allt från kurser i olika format, KTH-övergripande eller skollokala kollegiala träffar i nätverk/lärarlag, stödaktiviteter som workshoppar eller individuell handledning samt självstudier med webbresurser. Utöver det som KTH erbjuder, kan KTH-anställda även ta del av utbudet på Karolinska institutet och Stockholms universitet inom ramen för Stockholm trio.
KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare
"Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen" är en av principerna i ramverket för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Principen konkretiseras i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 (avsnitt 2.7) och fastställer KTH:s mål att all undervisande personal ska ha en dokumenterad individuell kompetensutvecklingsplan under 2024.
Mer om KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare
Utvecklingsutbudet
Kurser
Lärare, doktorand eller handledare? Oavsett din roll så erbjuds du kurser i högskolepedagogik som hjälper dig att utvecklas i ditt yrkesutövande. Kursutbudet utgörs av KTH:s examinatorsutbildning i Canvas och högskolepedagogiska kurser samt fortsättningskurser och resurser inom Stockholm trio.
Kurser för undervisande personal
Kollegiala konferenser och nätverksträffar
KTH:s Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)
SoTL är en kollegial metod för hur lärare kan utveckla sin undervisning baserat på aktuell forskning och kunskap om lärande i högre utbildning. Syftet med SoTL-konferensen är att stimulera KTH-lärare att utveckla sin undervisning och lärande genom att beforska, dokumentera och dela med sig av sina utbildningsinsatser.
Storträffar och PriU-grupper
En gång per termin bjuder Vicerektor för utbildning in personal och studentkårsrepresentanter till Storträffar som tar upp prioriterade frågor för KTH:s utbildning. Genom olika grupper för prioriterade frågor för utbildning (PriU-grupperna) kan du aktivt delta i och driva utvecklingsidéer inom särskilda områden.
Arenor för pedagogisk utveckling och nätverkande
Workshoppar och stödsessioner
Kontakter till utbildningsstöd på KTH
I kalendern nedan ser du datumen för högskolepedagogiska kursstarter och andra kompetensutvecklingsaktiviteter som konferenser, workshoppar och tider för stödtillfällen.
KTH:s utvecklingskalender för lärare
-
Workshop och drop-in med E-lärande
måndag 2026-01-12, 08.00 - 17.00
Medverkande: E-lärande
Videolänk: Zoom
2026-01-12T08:00:00.000+01:00 2026-01-12T17:00:00.000+01:00 Heldagsdrop-in med E-lärande (12/1) (Workshop och drop-in med E-lärande) Heldagsdrop-in med E-lärande (12/1) (Workshop och drop-in med E-lärande) -
Workshop och drop-in med E-lärande
tisdag 2026-01-13, 08.00 - 17.00
Medverkande: E-lärande
Videolänk: Zoom
2026-01-13T08:00:00.000+01:00 2026-01-13T17:00:00.000+01:00 Heldagsdrop-in med E-lärande (13/1) (Workshop och drop-in med E-lärande) Heldagsdrop-in med E-lärande (13/1) (Workshop och drop-in med E-lärande) -
Workshop och drop-in med E-lärande
torsdag 2026-01-15, 08.00 - 17.00
Medverkande: E-lärande
Videolänk: Zoom
2026-01-15T08:00:00.000+01:00 2026-01-15T17:00:00.000+01:00 Heldagsdrop-in med E-lärande (15/1) (Workshop och drop-in med E-lärande) Heldagsdrop-in med E-lärande (15/1) (Workshop och drop-in med E-lärande) -
Workshop och drop-in med E-lärande
tisdag 2026-02-03, 12.15 - 12.45
Videolänk: Zoom
2026-02-03T12:15:00.000+01:00 2026-02-03T12:45:00.000+01:00 Mini-Workshop med E-lärande: Kursvärdering och Kursanalys (3/2) (Workshop och drop-in med E-lärande) Mini-Workshop med E-lärande: Kursvärdering och Kursanalys (3/2) (Workshop och drop-in med E-lärande) -
Workshop och drop-in med E-lärande
torsdag 2026-02-05, 12.15 - 12.45
Videolänk: Zoom
2026-02-05T12:15:00.000+01:00 2026-02-05T12:45:00.000+01:00 Mini-Workshop med E-lärande: Börja klicka AI (5/2) (Workshop och drop-in med E-lärande) Mini-Workshop med E-lärande: Börja klicka AI (5/2) (Workshop och drop-in med E-lärande)