Arbetsplatsansvar
Här kan du läsa om vad som ingår i ditt personal- och arbetsmiljöansvar. På denna sida finns också länkar till vidare läsning kring vad som gäller för t. ex. medarbetarutveckling, tjänstledighet och jämställdhet.
Ditt personal- och arbetsmiljöansvar
I personal- och arbetsmiljöansvaret ingår det systematiska arbetsmiljöarbetet och riskbedömning av den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön samt fördelat ansvar för:
-
Rehabiliteringsutredningar.
-
Att följa upp sjukfrånvaro, uppmärksamma tecken på att medarbetare inte mår bra och vidta åtgärder.
-
Arbetsskade- och tillbudsanmälan.
-
Medarbetarsamtal.
-
Kompetensutveckling av personal tillhörande avdelningen/enheten/centrat.
-
Lönesamtal och lönesättande samtal.
-
Rekrytering av personal.
-
Skyddsrond på avdelningen/enheten/centrat.
-
Att genomgå de utbildningar som anordnas vid KTH inom ledarskap och arbetsmiljöfrågor.
-
Ansvara för introduktion och internutbildning av nyanställda.
-
Att ha kunskap om och uppmärksamma tecken på diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier, mobbning eller annan kränkande särbehandling. Vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som skulle kunna ge upphov till detta och vid behov hantera uppkomna situationer.
- Att genomföra arbetsplatsträffar enligt samverkansavtalet.
-
Att besluta om semester och annan ledighet, tjänstledighet och tjänsteresor.
-
Att se till att det är tydligt för medarbetarna vilka arbetsuppgifter som ska utföras, vilket resultat som ska uppnås, vem de kan vända sig till för stöd och hjälp i arbetet, och vid behov prioritera arbetsuppgifter om tillgänglig tid inte räcker till.
-
Att se till att beredskap, kunskap och kännedom om första hjälpen och krisstöd finns på institutionen/enheten/centrat.