Sök pengar genom Jernkontoret

Publicerad 2019-03-28

Stiftelsen Jernkontorsfonden för Bergsvetenskaplig Forskning tilldelar återkommande pengar till KTH för att främja forskningsverksamheten. Senast den 16 april behöver ITM's stipendiekommité ha mottagit din ansökan för att kunna ansöka om medel.

Stiftelsen Jernkontorsfonden för Bergsvetenskaplig Forskning

Stipendier ur fonden utdelas ”för att främja forskningsverksamheten vid KTH, i första hand inom de bergsvetenskapliga områdena”. Förutom KTH omfattas Luleå tekniska universitet och Högskolan i Dalarna, enligt beslut från den 15 september 2005. I stiftelsens urkund fastställs att en kommitté vid KTH samlar in ansökningarna och lämnar sitt förslag till utdelning vidare till Jernkontorets fullmäktige för beslut.

I Stiftelsen Jernkontorsfonden för Bergsvetenskaplig forskning uppgår disponibelt belopp för utdelning år 2019 till 205 000 kronor.

Vi ber om er hjälp med utlysning, bedömning och vidarebefordran av ansökningar enligt nedan.

1. Identifiera och informera doktorander som med lite mer ekonomisk hjälp kan slutföra sin doktorsavhandling och/eller behöver köpa in viss utrustning.

2. Doktoranden ansöker om forskningsanslag för att slutföra sin doktorsavhandling med en kort beskrivning av ämnet samt en kalkyl. Ansökan sänds senast 16 april 2018 till:

KTH, Industriell Teknik och Management (ITM)
ITM, attention: Gülten Baysal
Lindstedtsvägen 30
100 44 Stockholm

3. ITMs Utbildningskansli skickar därefter ett förslag till bedömning till Jernkontoret och bifogar samtliga ansökningshandlingar. Förslaget läggs fram vid Jernkontorets fullmäktiges AU-sammanträde som beslutar om anslag och stipendier. Samtliga sökanden får skriftligt besked från JK.