Funktionen Uppgifter i Canvas
Betygsgrundande uppgifter är ett måste i alla kurser och kan komma i många former, exempelvis uppsatser eller webbdesign. Canvasfunktionen "Uppgifter" (Assignments) kan användas för många av dessa former. Det går att specificera hur Omdömen (Grades) visas, vilka inlämningar som är tillåtna, inlämningsdatum och mycket mer.
Skapa uppgifter
När studenter ska utföra något betygsgrundande i kursen är det bra att ha en "Uppgift" (Assignment) för det i Canvas, även om bedömningen inte utförs i Canvas.
Tillgänglighetsperiod och inlämningsdatum
I Canvas kan du välja vilka personer eller sektioner som får tillgång till moduler, uppgifter, quiz, sidor och diskussioner. Det finns även tre datum- och tidsinställningar som hanterar tillgänglighet och eventuellt inlämningsdatum.
Tillgänglighetsperiod och inlämningsdatum
Kamratrespons
Inlämnade uppgifter i Canvas kan delas ut till en eller flera studenter i kursrummet för kamratåterkoppling med funktionen "kamratrespons" (Peer review). Studenterna får tillgång till samma verktyg som du som lärare har vid bedömning och studenten som får kamratåterkoppling ser all återkoppling. Om du som lärare vill ge ett omdöme för kamratåterkopplingen är det möjligt, men kräver visst extraarbete.
Inställning av uppgifter för examination
En steg-för-steg guide för att skapa en uppgift med bra inställningar som gör examinationen enklare att hantera. Du ställer bland annat in anonym bedömning så att både den som bedöms och bedömer är dolda för varandra och du ordnar så att resultatet från uppgiften enkelt går att överföra till Ladok med hjälp av funktionen "Transfer to Ladok".
Inställningar av Uppgifter för examination
Organisera uppgifter/quiz för examination
Uppgifter och quiz har olika fördelar. Hur du väljer och organiserar dina uppgifter/quiz för din examination beror till stor del på hur du vill genomföra bedömningsarbetet och hantera examinationen efter att studenterna lämnat in. På nedan länkad sida hittar du information om bra sätt att hantera lärares vanligare önskemål för hur examinationen ska fungera vid bedömning.
Organisera uppgifter/quiz för examination