Kurser med flytande start- och slutdatum
Många kurser, speciellt på forskarutbildningsnivå, har start- och slutdatum som är flytande. Kursdeltagarna kan välja att starta en kurs beroende på när det passar i deras individuella studieplan, och det kan också ta olika lång tid för kursdeltagare att slutföra kursen. Nedan beskrivs hur du som lärare kan använda Canvas för sådana fall.
Hur det fungerar i Canvas
Kurser med flytande start- och slutdatum innebär att kursens genomförande kan anpassas till studentens individuella studieplan, alltså att studenter kan starta och avsluta en kurs vid olika tillfällen. Detta gör att ramarna för ett kurstillfälle inte är lika tydliga och att det finns ett behov av att kunna arbeta över gränserna mellan olika kurstillfällen. Sådana kurser är speciellt vanliga på forskarutbildningsnivå.
Slå ihop kursrum
När behovet att arbeta över gränserna för flera kurstillfällen så finns det möjlighet att slå ihop kursrum i Canvas. Det betyder att du som lärare kan ha ett Canvasrum med samtliga studenter i, trots att de är kopplade till olika kurstillfällen. Canvasrummet kan sedan användas för alla läraktiviteter (peer review, uppgiftsinlämning, diskussionsforum osv.) samt informationsdelning. Alla aktiva studenter kan samarbeta med varandra i kursrummet, om behov finns.
Studenterna registrerar sig som vanligt på olika kurstillfällen i Ladok och varje kurstillfälle genererar ett eget Canvasrum. För att slå ihop de olika Canvasrummen till ett rum så kontaktar du IT-support ( it-support@kth.se ) som hjälper dig med detta. Ange kurskod och vilka kursrum du vill slå ihop.
Håll koll på aktiva studenter i ditt kursrum
Eftersom studenter har möjligheten att slutföra kursen vid olika tillfällen kan det vara bra att ha koll på vilka studenter som är klara och vilka studenter som fortfarande är aktiva i kursen. För att markera vilka studenter som är klara med kursen används alternativet “Avsluta” (på eng: “conclude”). Att avsluta en student betyder att studenten fortfarande kan se rummet, sina inlämningar och materialet, men den kan inte delta aktivt i rummet längre. Den kan t.ex. inte lämna in uppgifter eller delta i diskussionsforum. Den kommer heller inte synas i omdömesboken. Det möjliggör att läraren kan hålla koll på aktiva studenter i sitt Canvasrum.
För att avsluta en student behöver du klicka på den berörda studentens namn, gå ner till rubriken “Medlemskap” och välja “Avsluta”.

Obs! Om du skulle ångra dig efter att du avslutat en student (kanske pga att studenten vill plussa eller att du av misstag avslutat den trots att den inte är klar) så kan det vara klurigt att hitta studenten igen. Studenten finns fortfarande kvar i Canvasrummet men för att hitta den måste du veta vilken sektion du ska leta i. Vilken sektion studenten tillhör kommer vara beroende av vilket kurstillfälle den är kopplad till. Var därför försiktig med att avsluta studenter innan du är helt säker. Om problem uppstår kan du höra av dig till IT-support för hjälp.