Till innehåll på sidan

Bedöm uppgifterna vid skannad tentamen

När tentorna skannats in till Canvas behöver de som ska göra bedömningsarbetet besluta om en procedur för hantering av bedömning och om hur bedömningen ska presenteras för studenterna. Det går att i mycket efterlikna den process som används för papperstentor men det går också att med hjälp av digitaliseringen utveckla tydligheten och automatisera summeringen.

Funktionen KTH Import Exams  gör så att du slipper hantera pappershögarna efter tentamen, det innebär dock inte att tentamensupplägget digitaliserats varav bedömning efter tentamen kan behöva ske mycket snarlikt med hur papperstentorna brukar hanteras. Ett exempel på detta är hur resultatet av bedömningen bäst dokumenteras eller presenteras. I skanningsprocessen är det inte möjligt att dela upp tentamen så att en uppgift i Canvas motsvarar en uppgift för tentamen. Därför behöver varje lärare som bedömer i en kurs ta ställning till hur tentamens delpoäng, poäng för varje tentamensuppgift, ska noteras.

Använda SpeedGrader i Canvas

I Canvas går det att både skriva in resultat i bedömningsöversikten  och i SpeedGrader . Funktionerna är kopplade till varandra och det är tänkt att i SpeedGrader ser du studenternas uppgifter och bedömer medan i bedömningsöversikten ser du en överblick och kan vid behov göra justeringar. Justeringar kan till exempel behövas då exempelvis en komplettering ändrat studentens resultat. Känner du dig osäker på hur SpeedGrader fungerar finns en hjälpande guide: Bedöma dokument i Canvas .

Bedöma samtidigt 

I SpeedGrader går det bra att flera lärare bedömer samma students uppgift samtidigt, noteringar med Speedgraders verktyg kan göras samtidigt och sparas parallellt. Detta påverkar alltså inte arbetet med hur bedömningen ska genomföras av skannade tentor utan varje lärare kan bedöma när det passar bäst utan oro för om någon annan lärare samtidigt sitter och bedömer en annan del.

Sambedömning riskerar radera andras noteringar

Bara en lärare i taget bör hantera en students matris i en uppgift, annars finns det en risk att skriva över innehållet. När du redigerar och sparar en matris så måste dina kollegor ladda om sidan för att se den uppdaterade matrisen. Den som skriver i en matris utan att först uppdaterat sidan kommer att radera alla andras noteringar i matrisen, eftersom de sparar en gammal version av matrisen.

Vi rekommenderar att du och dina kollegor bestämmer tid för när varje person får redigera matriserna för en specifik uppgift. Detta eftersom det ofta är otympligt och ohållbart arbetssätt att behöva ladda om sidan innan varje redigering.

Sambedömning fungerar däremot med SpeedGraders övriga verktyg, exempelvis annoteringar eller omdömeskommentarer.

Notera poäng på olika sätt

Poäng för hela tentamen och delpoäng kan noteras på olika sätt i SpeedGrader, välj den metod som passar er kurs bäst. En uppgift i Canvas kan bedömas på fyra olika oberoende ställen. 

Det går att:

Läs mer om användning av alternativen på Hantera resultat och delpoäng i Canvas .

Kontakt och support för examination

Har du frågor om examination? Det finns kontaktpersoner för planering och samordning av examination på varje skola, och du kan även få hjälp med digitala upplägg från E-lärande.

Kontakt för examination

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-03-18