Till innehåll på sidan

Ny LinkedIn-sida belyser hur KTH:s forskning tar sig an vår tids samhällsutmaningar

Foto: Istock
Publicerad 2023-10-12

I anslutning till KTH:s centrala LinkedIn-sida finns ett antal ämnesbaserade sidor, som fokuserar på strategiskt viktiga ämnen på KTH. Nu lanseras ämnet "Cities" som tar sig an vår tids urbana samhällsutmaningar genom den forskning som bedrivs på KTH.
David Nilsson, ABE:s vice skolchef och ansvarig för kommunikation, samverkan och impact, och Johanna Bernhardtz, forskningskommunikatör, driver arbetet.

David Nilsson, Vice skolchef och ansvarig för kommunikation, samverkan och impact

David Nilsson beskriver den nya sidan som en utökad möjlighet för KTH att driva frågor inom hållbar samhällsbyggnad och påvisa på vilket sätt vår forskning inom det urbana området har betydelse för samhället.

- I denna kanal står samhällsrelevansen i fokus. Här gör vi en inflygning mot vår forskning och samverkan på KTH inom städer och hållbart samhällsbyggande. Vi sammanför ett brett spektrum av forskning inom arkitektur, stadsplanering och infrastruktur, samt medborgarengagemang och samhällsprocesser, allt med ett starkt fokus på miljö och hållbar stadsutveckling. Utgångspunkten är det omgivande samhällets utmaningar och hur KTH:s verksamhet bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Våra budskap baseras på ett "utifrån-och-in-perspektiv" - inte det motsatta.

Johanna Bernhardtz, forskningskommunikatör på ABE-skolan

Johanna Bernhardtz projektleder lanseringen tillsammans med bl.a. David och den centrala kommunikationsavdelningen på KTH. Hon ser många fördelar med en nischad kanal för spridning av forskning och samverkan inom det urbana området.

- Med Cities vill vi lyfta vår tids samhällsutmaningar genom hållbar stadsutveckling. Sidan drivs av oss på kommunikationsenheten på ABE-skolan där forskningen är samhällsnära, men i dialog med aktörer som Senseable Stockholm Lab (SSL), KTH Live-in-Lab samt andra delar av KTH. Vi vill att alla som har forsknings,- utbildnings-, eller samverkansnyheter inom området ska kontakta oss för tips eller medverkan, oavsett organisationsenhet! Vår målsättning är att du som följare ska få en aha-upplevelse, lära dig något nytt, eller få ett nytt perspektiv på den viktiga forskning som bedrivs på KTH inom det här området.

Den nya kanalen har utgångspunkt i skolans digitala kommunikationsstrategi och KTH:s övergripande strategiska närvaro på sociala medier. Utöver Cities at KTH finns sidorna Energy at KTH , Material Science at KTH  och Digitalisation at KTH  på LinkedIn. De ligger som showcasesidor i anslutning till KTH:s centrala LinkedIn-sida , vilken i dagsläget har över 190,000 följare.

Sidorna drivs av KTH:s kommunikatörer som samlar in information och tips till sidan från olika delar av organisationen. Målgrupperna vi vill nå genom dessa kanaler är bland annat industriföretag i Sverige och globalt, beslutsfattare i Sverige och världen, forskare och finansiärer.

Posterna på ämnessidorna kan till exempel handla om:

  • Publikationer
  • Finansiering till nytt projekt
  • Disputationer, licentiatseminarier och befordran
  • Events öppna för allmänheten
  • Kurser eller utbildningar för allmänheten
  • Ny labbutrustning
  • Nya samarbetspartners
  • Nya medarbetare
  • Utmärkelser/pristagare
  • Nyhetsartiklar och forskarporträtt inom forskningsområdet
  • Jobbannonser