Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Frågor och svar om KTH-HR

Här finns svar på vanligt förekommande frågor om funktioner och rutiner i KTH-HR. Informationen riktar sig till såväl anställda som chefer.

Sidan uppdateras löpande

Frågor och svar (FAQ) om KTH-HR uppdateras löpande.

Vanliga tekniska problem och inloggningsfrågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör tekniska problem och inloggningsfrågor kopplade till KTH-HR.

Jag kan inte logga in i systemet

Kontrollera att du är uppkopplad mot VPN. Om du är nyanställd, aktivera ditt KTH-konto  för att kunna logga in.

Jag ser ingenting när jag öppnar modulen Medvind

Det kan bero på att modulen Medvind för närvarande inte kan öppnas i webbläsarna Firefox eller Safari på Mac. Felsökning pågår. Det finns ingen prognos för när det kommer att vara åtgärdat.
Tips: prova att använda Edge eller Chrome som webbläsare, alternativt öppna modulen direkt via kth.medvind.visma.com

Jag ser inte samma flikar som syns i guiderna

Vissa flikar är förinställda som dolda. Om du exempelvis inte kan se fliken för "Attest", kan du ändra detta i inställningarna. Du kan enkelt anpassa de flikar som du ser i din vy genom att ändra personliga inställningar .

Jag ser fel personal i min grupp

Vissa fel som uppstår när exempelvis chefer tittar i sin grupp beror bland annat på uppsättningar i det nya organisationsträdet. Trädet är uppsatt enligt det gamla systemet Egenrapporteringen. Uppdateringar har kontinuerligt gjorts i KTH-HR allteftersom. HR arbetar med att säkerställa att du ska kunna se rätt personal.

Hur kan jag se mina tidigare lönespecifikationer?

Lönespecifikationer från oktober 2024 och tidigare finns i det gamla lönesystemet (HR+). Systemet är öppet, men det går enbart att se historiska data. Det går att logga in i HR+ via tjänster i den personliga menyn.

För att se dina lönespecifikationer för november och framåt, följer du guiden: se din lönespecifikation .

Hur ser jag mitt semestersaldo?

Du kan enkelt se ditt semestersaldo i KTH-HR modulen Medvind, följ guiden semestersaldo

Klarmarkering och attestering

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör klarmarkering och attestering.

Behöver jag klarmarkera?

Klarmarkering är en funktion där den anställde meddelar att den har rapporterat färdigt för innevarande månad. Klarmarkeringen är ett hjälpmedel för att visa din chef att du rapporterat färdigt.

  • Du som anställd med flextidsavtal ska klarmarkera i slutet av varje månad.
  • Du som anställd med årsarbetstid/förtroendetid ska klarmarkera i slutet av månaden om du har haft frånvaro eller ledighet.

När är sista dag för klarmarkering?

Sista dag för klarmarkering hittar du på hålltider lön

Vad händer om jag inte har möjlighet att klarmarkera?

Om du inte har möjlighet att klarmarkera en månad, kan din chef attestera månaden åt dig.

Vad innebär det att attestera i slutet av månaden?

Chef godkänner frånvaro och ledigheter  löpande och attesterar hela gruppen i slutet av varje månad. I KTH-HR får chefen en översikt av anställdas rapportering, inklusive tidrapporter för timanställda. Om du som är chef behöver stöd med attesten, kan du kontakta HR på din skola.

Vad händer om jag som chef inte kan attestera?

Om du som chef till exempel är ledig, kan du delegera attesteringen under den perioden. HR säkerställer alltid att attesten blir genomförd.