Frågor och svar om KTH-HR
Här finns svar på vanligt förekommande frågor om funktioner och rutiner i KTH-HR. Informationen riktar sig till såväl anställda som chefer.
Vanliga tekniska problem och inloggningsfrågor
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör tekniska problem och inloggningsfrågor kopplade till KTH-HR.
Jag kan inte logga in i systemet
Kontrollera att du är uppkopplad mot VPN. Om du är nyanställd, aktivera ditt KTH-konto för att kunna logga in.
Jag ser ingenting när jag öppnar modulen Medvind
Det kan bero på att modulen Medvind för närvarande inte kan öppnas i webbläsarna Firefox eller Safari på Mac. Felsökning pågår. Det finns ingen prognos för när det kommer att vara åtgärdat.
Tips: prova att använda Edge eller Chrome som webbläsare, alternativt öppna modulen direkt via
kth.medvind.visma.com
Jag ser inte samma flikar som syns i guiderna
Vissa flikar är förinställda som dolda. Om du exempelvis inte kan se fliken för "Attest", kan du ändra detta i inställningarna. Du kan enkelt anpassa de flikar som du ser i din vy genom att ändra personliga inställningar .
Jag ser fel personal i min grupp
Vissa fel som uppstår när exempelvis chefer tittar i sin grupp beror bland annat på uppsättningar i det nya organisationsträdet. Trädet är uppsatt enligt det gamla systemet Egenrapporteringen. Uppdateringar har kontinuerligt gjorts i KTH-HR allteftersom. HR arbetar med att säkerställa att du ska kunna se rätt personal.
Hur kan jag se mina tidigare lönespecifikationer?
Lönespecifikationer från oktober 2024 och tidigare finns i det gamla lönesystemet (HR+). Systemet är fortfarande öppet, men det går enbart att se historiska data.
Hur ser jag mitt semestersaldo?
Just nu kan du se ditt semestersaldo i HR+ och du kan själv räkna på vad du har önskat för semester i oktober 2024 och framåt för att få korrekt saldo. Från och med 26 november kan du se ditt semestersaldo i KTH-HR i modulen Medvind.
Observera att ditt semestersaldo i november månads lönespecifikation visas som "0". Det kommer att uppdateras korrekt på lönespecifikationen för december.
Klarmarkering och attestering
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör klarmarkering och attestering.
Behöver jag klarmarkera?
Klarmarkering är en funktion där den anställde meddelar att den har rapporterat färdigt för innevarande månad.
- Du som anställd med flextidsavtal ska klarmarkera i slutet av månaden.
- Du som anställd med årsarbetstid/förtroendetid ska klarmarkera i slutet av månaden om du har haft frånvaro eller ledighet.
Vad händer om jag inte har möjlighet att klarmarkera?
Om du inte har möjlighet att klarmarkera en månad, kan din chef attestera månaden. Klarmarkeringen är ett hjälpmedel för att visa din chef att du rapporterat färdigt.
Vad innebär det att attestera i slutet av månaden?
Chef godkänner frånvaro och ledigheter löpande och attesterar hela gruppen i slutet av varje månad. I KTH-HR får chefen en översikt av anställdas rapportering, inklusive tidrapporter för timanställda. Kontakta HR på din skola om du som chef behöver stöd med attesten.
Vad händer om jag som chef inte kan attestera?
Om du som chef till exempel är ledig kan du delegera attesteringen under den perioden. HR säkerställer alltid att attesten blir genomförd.