Registrera frånvaro åt medarbetare
1. Det finns två sätt för dig som chef att få upp en medarbetare.
-
Sök person (steg 2, 3 och 4)
-
Gå in under personal (steg 5 och 6)
2. Håll muspekaren över ”Egenrapportering”, ”Arbetsledare” och välj ”Sök person”.
3. Enklast är att söka på ”Personlista”, fyll sen i antingen namn eller personnummer och klicka på ”Sök”
4. Om du får upp flera personer, välj berörd person. Under ”Detaljinformation” så finns det olika flikar. Gå in under fliken ”Frånvaro”
-
Om du vill justera vilka kolumner du ser i den övre vyn kan du klicka på de tre punkterna (blå markering)
-
Om du vill justera vilka flikar du ser i den undre vyn kan du klicka på + (blå markering)
Gå till steg 7 om du sökt upp medarbetaren
5. Håll muspekaren över ”Egenrapportering”, ”Arbetsledare” och välj ”Personal”
6. Se till att du är i rätt organisation i detta fall ”Kompetensförsörjning och HR”. Välj personen du vill registrera frånvaro på. Under ”Detaljinformation” så finns det olika flikar. Gå in under fliken ”Frånvaro”
-
Om du vill justera vilka kolumner du ser i den övre vyn kan du klicka på de tre punkterna (blå markering)
-
Om du vill justera vilka flikar du ser i den undre vyn kan du klicka på + (blå markering)
7. Klicka på ”Lägg till”
8. Du kan välja all typ av frånvaro här (ex sjukdom, vab, semester, släktangelägenhet och tjänstledighet). Välj ”Frånvaroorsak” och fyll i datum. Klicka sen på ”Spara”
-
Om du ska registrera “VAB”, “Föräldraledighet” eller “tjänstledighet max 12” åt en medarbetare så behöver de ha registrerat sina barn. Du kan annars registrera barnen åt den anställde.
-
Vid frånvaro del av dagen så anges det i klockslag, inte i omfattning