Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Leda forskningsprojekt, RPM

Kompetensutveckling för forskningsprojektledare – Ta steget mot större och mer framgångsrika projekt!
Research Support Office erbjuder en utbildning som är skräddarsydd för dig som leder samarbetsforskningsprojekt och vill utveckla de verktyg och den kompetens som krävs för att driva projekt på en högre nivå.

Praktisk information

Anmälan till utbildning:
https://www.kth.se/form/register-rpm-course

Kursdatum: 10 mars - 16 maj.

Utbildningen startar 10 mars i Canvas med självstudier inför workshoppar den
24 mars kl 10-12
3 april kl 10-12
22 april kl 13-15
16 maj kl 10-15, slutseminarium.

Plats: KTH campus, Teknikringen 1

Omfattning: 6 veckor (workshops och självstudier)

Undervisningsspråk: Engelska

Kursavgift:
Utbildningen är kostnadsfri och bekostas med centrala medel. Fika ingår.

I den ständigt växande administrativa bördan som är kopplad till genomförandet av samarbetande forskningsprojekt, blir rollen som Forskningsprojektledare (RPM) allt mer framträdande. Till skillnad från den Koordinerande PI, som leder visionen och de vetenskapliga, ingenjörsmässiga och utvecklingsmässiga aspekterna av projektet, säkerställer RPM att alla andra aspekter av projektledarskap och management täcks. Denna roll kombinerar insikter och praxis från projektledning med de specifika förutsättningarna för forskningsprojekt.

Forskningsprojektledning (RPM) innebär proaktiv planering, genomförande och uppföljning av forskningsprojekt för att säkerställa att de genomförs effektivt, i tid, inom budget och med rätt mål. Det omfattar hantering av resurser, tidplaner, samarbeten och risker som kan uppstå under forskningsarbetet, samt att leda ett konsortium spritt över flera organisationer och länder. RPM:s roll skiljer sig både från PI:s roll och från linjecheferna för varje organisation som är involverad i projektet.

Lärandemål

Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse som krävs för att utföra rollen som Forskningsprojektledare i samarbetande forskningsprojekt. Den erbjuder deltagarna en grund i Projektledning och hur man anpassar den till forskningsprojekt, med fokus på nyckelattribut som är avgörande för att effektivt leda forskningsprojekt.

Målgrupp

  • Fakultetsmedlemmar, med eller utan erfarenhet av att leda och koordinera samarbetande forskningsprojekt, som är intresserade av att hantera alla icke-vetenskapliga aspekter av projektet.

  • Forskningsprojektledare (RPM), oavsett om de formellt erkänns i denna roll eller inte, oavsett anställningsstatus vid KTH.

Förkunskaper

Det krävs inga förkunskaper för att kunna ha behållning av denna kurs.

Innehåll

Utbildningen ger en introduktion och grundläggande förståelse för forskningsprojektledning. Den täcker teorier och metoder inom projektledning, ledarskap för interkulturella och virtuella team samt anpassningar och praktik för det dagliga ledarskapet av forskningsprojekt på KTH.

Kontakt

Daniel Vare, Research Support Office, för frågor om utbildningens innehåll. Vid frågor om kursanmälan etc. kontakta HR Personalutveckling, personalutveckling@kth.se

Titel
Arbetsrätt - Arbetsrätt för HR, grund
Kommunikation - Tillgängligt digitalt innehåll
Ny ekonom på KTH
KTH:s fullkostnadsmodell
Agresso Anlägg
Momsutbildning
EU-projekt Administration och Redovisning
Projektredovisning och transfereringar
Förvaltningsrätt - Handläggning enligt förvaltningslagen
Förvaltningsrätt - Offentlighet och sekretess i handläggning
Förvaltningsrätt - Rättssäker examination
Hållbarhetsutbildning för anställda
Hållbara arbetsmetoder och produktivitet
Jämställdhetsbudgetering på 60 min
Jämställdhetsintegrering i offentlig sektor på 60 min
Introduktion - Vårt statliga uppdrag
Introduktion - Best of KTH
Karriär och omställning - Karriärinventering
Karriär och omställning - Livs- och karriärplanering
Ladok för anställda
Personalrekrytering - Varbi grund
Utbildning i Polopoly
Projektledning - Att arbeta i projekt
Projektledning - Att praktiskt leda projekt
Projektledning - Att praktiskt planera projekt
Projektledning - Leda forskningsprojekt
Projektledning - Att dokumentera i projekt
Projektledning - Introduktion till agila metoder
Projektledning - Agil kravhantering
Advanced English in Cambridge
Språkcafé i svenska för anställda
Svenska för nybörjare A1
Svenska avancerade nybörjare A2
Svenska lägre mellannivå B1
Svenska för högre mellannivå B2
Svenska avancerad nivå B2/C1
Svenska högre avancerad nivå C1
Individuell undervisning i svenska
Säkerhet - Introduktion till säkerhetsskydd
Säkerhet - Introduktion till brandsäkerhet
Säkerhet - Brandskydd, grund
Säkerhet - Attentat i lärosätesmiljö
Hotbilder från främmande makt
Säkerhet - Brandskydd i labb, grund
Utbildningsadministration - Tentavaktsintroduktion