Leda forskningsprojekt, RPM
Kompetensutveckling för forskningsprojektledare – Ta steget mot större och mer framgångsrika projekt!
Research Support Office erbjuder en utbildning som är skräddarsydd för dig som leder samarbetsforskningsprojekt och vill utveckla de verktyg och den kompetens som krävs för att driva projekt på en högre nivå.
I den ständigt växande administrativa bördan som är kopplad till genomförandet av samarbetande forskningsprojekt, blir rollen som Forskningsprojektledare (RPM) allt mer framträdande. Till skillnad från den Koordinerande PI, som leder visionen och de vetenskapliga, ingenjörsmässiga och utvecklingsmässiga aspekterna av projektet, säkerställer RPM att alla andra aspekter av projektledarskap och management täcks. Denna roll kombinerar insikter och praxis från projektledning med de specifika förutsättningarna för forskningsprojekt.
Forskningsprojektledning (RPM) innebär proaktiv planering, genomförande och uppföljning av forskningsprojekt för att säkerställa att de genomförs effektivt, i tid, inom budget och med rätt mål. Det omfattar hantering av resurser, tidplaner, samarbeten och risker som kan uppstå under forskningsarbetet, samt att leda ett konsortium spritt över flera organisationer och länder. RPM:s roll skiljer sig både från PI:s roll och från linjecheferna för varje organisation som är involverad i projektet.
Lärandemål
Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse som krävs för att utföra rollen som Forskningsprojektledare i samarbetande forskningsprojekt. Den erbjuder deltagarna en grund i Projektledning och hur man anpassar den till forskningsprojekt, med fokus på nyckelattribut som är avgörande för att effektivt leda forskningsprojekt.
Målgrupp
-
Fakultetsmedlemmar, med eller utan erfarenhet av att leda och koordinera samarbetande forskningsprojekt, som är intresserade av att hantera alla icke-vetenskapliga aspekter av projektet.
-
Forskningsprojektledare (RPM), oavsett om de formellt erkänns i denna roll eller inte, oavsett anställningsstatus vid KTH.
Förkunskaper
Det krävs inga förkunskaper för att kunna ha behållning av denna kurs.
Innehåll
Utbildningen ger en introduktion och grundläggande förståelse för forskningsprojektledning. Den täcker teorier och metoder inom projektledning, ledarskap för interkulturella och virtuella team samt anpassningar och praktik för det dagliga ledarskapet av forskningsprojekt på KTH.
Kontakt
Daniel Vare, Research Support Office, för frågor om utbildningens innehåll. Vid frågor om kursanmälan etc. kontakta HR Personalutveckling, personalutveckling@kth.se