5. Vad bör göras i kommunikationen för att stärka kopplingen till hållbar utveckling

Den här sidan utgör en del av KTH:s strategi för kommunikation av hållbar utveckling.

Kommunikativa målsättningar

Beskrivningen av målsättningarna för kommunikationen tar avstamp i ett av KTH:s hållbarhetsmål (vilket i sin tur är utformat utifrån Vision 2027): Genom kommunikation, dialog och samverkan med omgivande samhälle ska en tydligare bild av KTH som ett ledande tekniskt universitet inom hållbar utveckling förmedlas. Baserat på det målet, insikter från nulägesbeskrivningar, varför och hur kommunikationen bör göras beskrivs nedan ramar till kommunikativa målsättningar, mot vilka exempelvis specifika mål i kommunikationsplaner kan ta stöd.

Flertalet akademiska institutioner omnämns när det kommer till att vara en framträdande aktör inom hållbar utveckling. Det kan dock inte beskrivas som en fullt gemensam uppfattning och ledarpositionerna är ännu inte tagna.

• Kommunikationen bör sträva efter att positionera KTH som en framträdande aktör.

En gemensam uppfattning bidrar i förlängningen till den starkaste upplevelsen av ett varumärke.

• Kommunikationen bör sträva efter att vara sammanhängande, enhetlig och integrerad.

Kommunikationen kring hållbar utveckling behöver vara tydliggörande.

• Kommunikationen bör sträva efter att lyfta varför, hur och vad KTH gör inom hållbar utveckling.

Kommunikationen kring hållbar utveckling behöver vara engagerande och betydelsefull för mottagaren.

• Kommunikationen bör sträva efter att erbjuda mottagaren ett värde.

Målgrupper

I varje målgrupp ingår internationella och nationella aktörer.

• Presumtiva studenter
  • Befintliga studenter
  • Alumni
  • Adjungerad personal
  • Medarbetare
  • Akademiska institutioner
  • Informella och formella beslutsfattare inom politik, myndighet, näringsliv och media
  • Forskare
  • Forskningsfinansiärer

Budskap

KTH:s vision och huvudbudskap visar på kopplingen till hållbar utveckling. Ambitionen är att porträttera det där KTH beskrivs. I relevanta fall kan existerande eller nya budskap kring KTH och hållbar utveckling kopplas till KTH:s befintliga huvudbudskap ”Brighter tomorrow”.

Befintliga budskap kring KTH och hållbar utveckling som används är ”Miljö och hållbar utveckling är frågor som är strategiskt viktiga för samhället i stort och för KTH” samt ”KTH arbetar aktivt för att skapa en hållbar framtid och ett hållbart campus”. Medan innehållet i båda dessa budskap är fortsatt viktigt och sant så är uttryckssättet passivt och något avvaktande. KTH:s budskap kring hållbar utveckling bör tydligt indikera ett ansvar, en mer offensiv ton och ange en position.

För en hållbar framtid varje dag:

• våra forskare hittar lösningar och utmanar dagens tankesätt
  • våra studenter får möjligheter att forma framtiden
  • vår roll i samhället ger påverkan idag och imorgon

Typer av kanaler

Nedan listas kanaltyper som kan användas i högre utsträckning baserat på möjlighet att nå flera målgrupper och som komplement till kanaler som redan existerar (exakta kanaler och kanalutformning bör avgöras utifrån specifikt mål, målgrupp och aktivitet).

• Integrering och inkludering i KTH-presenterande sammanhang
  • Integrering och inkludering i KTH-introducerande sammanhang
  • Integrering och inkludering i KTH-rekryterande sammanhang
  • Integrering och inkludering i partnerskap med KTH-medverkan