6. Användning

Den här sidan utgör en del av KTH:s strategi för kommunikation av hållbar utveckling.

KTH:s kommunikationsstrategi lyfter att alla medarbetare har en viktig roll att spela i arbetet med att stärka KTH:s varumärke. Likvärdigt gäller när det kommer till bidraget att kommunicera hållbar utveckling och att använda hållbar utveckling för att stärka KTH:s varumärke. En satt strategi kräver en aktiv användning och kontinuerlig implementering för att ge långsiktiga resultat. För att stödja arbetet med strategin har KTH:s medarbetare delats in i tre mottagargrupper.

Parter som har ett annat huvuduppdrag på KTH än kommunikation

Kommunikation bedrivs i hög grad från parter med andra huvuduppdrag än kommunikation. Dessa parter bör vara medvetna om KTH:s ambition att stärka kopplingen till hållbar utveckling. Parterna bör verka för att hållbar utveckling integreras i föreslagna kanaltyper ( se kapitel 5, Typer av kanaler ) liksom att budskapet där förhåller sig till KTH:s budskap kring hållbar utveckling.

Avsnitt med extra relevans för de som kommunicerar utan kommunikation som huvuduppdrag:

Parter som arbetar med kommunikation av hållbar utveckling inom KTH

Parter i organisationen som primärt arbetar med att kommunicera KTH:s verksamhet inom hållbar utveckling bör ta avstamp i strategin och använda den som grund i utvecklingen av kommunikation. Exempelvis kan det gälla utformningen av kommunikationsplaner och kommunikationsaktiviteter. Då strategin för kommunikation av hållbar utveckling är anpassad till KTH:s kommunikationsstrategi kommer dessa parter även att förhålla sig till den senare även om arbetet sker utifrån den här strategin. Förståelse för KTH:s kommunikationsstrategi bör dock finnas, utöver vad som introduceras här.

Parter som genom kommunikation arbetar för att stärka KTH:s varumärke

Parter i organisationen som genom kommunikation arbetar för att stärka KTH:s varumärke bör ta stöd i strategin när kommunikation utvecklas. Observera benämningen ”bör ta stöd” och ”bör ta avstamp” (i stycket under) som används för att tydliggöra en skillnad i förhållningssätt till strategin beroende på om parten kommunicerar kring KTH generellt eller kring hållbar utveckling och KTH. Exempelvis kan det gälla utformning av kommunikationsplaner och kommunikationsaktiviteter.

Parter i organisationen som genom kommunikation arbetar för att stärka KTH:s varumärke bör ta avstamp i strategin och använda den som grund i utvecklingen om kommunikationen syftar till att synliggöra KTH:s verksamhet inom hållbar utveckling.

Dessa parter bör arbeta utifrån KTH:s kommunikationsstrategi, med stöd utifrån denna strateginär det kommer till att förstärka KTH:s varumärke genom hållbar utveckling eller kommunicera verksamhet som KTH bedriver inom hållbar utveckling.

Avsnitt med extra relevans för bredare kommunikationsarbete:

För dessa parter förekommer det i vissa fall en rådgivande eller konsulterande roll gentemot organisationen, det vill säga ägaren till exempelvis projektet eller aktiviteten har ett annat huvuduppdrag än kommunikation. I den rådgivande rollen bör dessa parter hänvisa till de strategier som finns att ta avstamp i, exempelvis denna strategi och KTH:s kommunikationsstrategi.

Innehållsansvarig:Åsa Ankarcrona
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2020-11-12
1. Sammanfattning och introduktion