Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ge stöd till och ta emot student på anslagsfinansierade vidareutbildningskurser

KTH strävar efter att livslångt lärande ska växa och utgöra omkring 20 procent av utbildningsutbudet. Anslagsfinansierade vidareutbildningskurser är en del av livslångt lärande. Processmodellen och aktivitetsbeskrivningarna nedan är ett stöd i arbetet för dig som är i kontakt med sökande och nyantagna studenter till anslagsfinansierade vidareutbildningskurser. Processen är även ett stöd till dig som analyserar urval, beslutar om, och hanterar sena anmälningar och återbud samt handlägger reservantagning för denna grupp.

För att student på anslagsfinansierad vidareutbildning ska kunna påbörja sin kurs på KTH så behöver den få information kring praktiska frågor och stöd som möjliggör en god studiestart. Många avdelningar på Verksamhetsstödet (VS) är involverade i processen från sökande till student. För att arbetet ska flyta på måste vi alla veta var i processen vårt viktiga arbete ligger, vad som skett innan och vad som ska ske efter.

Processmodell

Ge stöd till och ta emot student på anslagsfinansierade vidareutbildningskurser (pdf 192 kB)

Följ aktivitetsrutorna i bilden. Siffran ovanför varje ruta hänvisar till aktivitetsbeskrivningen som återfinns nedan.

Aktivieteter

Klicka på varje aktivitet för en detaljerad beskrivning

Starthändelse

  • KTH:s utbildningsutbud för anslagsfinansierad vidarutbildning har utannonserats på kth.se och på antagning.se.
  • Presumtiva studenter kan påbörja sin planering av studier.

1 Se över Ny på KTH  (EDO/Information och Service, Skolkommunikatör)

Ansökan öppen:

2 Besvara mejl och telefon  (info@kth.se)

3 Kommunicera kursutbud  (COM/Kommunikationsstöd, Skolkommunikatör)

4 Ge studie- och karriärvägledning  (EDO/Vägledning och stöd)

5 Besvara detaljfrågor kopplat till kursen  (SVL, utbildningsadministratör, lärare skola)

Ansökan stängd:

6 Besvara mejl och telefon  (info@kth.se)

7 Kommunicera med anmälda studenter  (COM/Kommunikationsstöd)

8 Justera planeringstal och föreslå antagningstal

9 Besluta om antagningstal

10 Justera planeringstal

Antagningsbesked urval 1 har gått ut (aktivitet 11-14). Upprepas efter:

  • Antagningsbesked urval 2 har gått ut
  • Antagningsbesked till efterantagna har gått ut (efter aktivitet 16)
  • Antagningsbesked till reservantagna har gått ut (efter aktivitet 20)10

11 Besvara mejl och telefon  (info@kth.se)

12 Ge stöd till funkastudenter  (EDO/Funka, funkastudent)

13 Skicka digitala välkomstutskick  (EDO/Information och Service, Skolkommunikatör)

14 Erhålla/ta del av antagningsbesked  (Student)

15 Analysera urval 1 och besluta om sen anmälan  (EDO/Antagningen)

Om kurs öppen för sen anmälan, aktivitet 16:

16 Handlägga sena anmälningar  (EDO/Antagningen)

17 Ta del av Ny på KTH  (Student)

18 Erhålla IT-konto och passerkort  (Student)

19 Registrera på kurs  (Student, skola)

20 Hantera uteblev/återbud  (Handläggare skola)

Om reserv- eller efterantagning, aktivitet 21 och 22:

21 Handlägga reservantagning  (Handläggare, utbildningsadministratör skola)

22 Informera efter- eller reservantagna  (EDO/Information och Service)

Resultat

  • Student har fått stöd i val av kurs och enkelt kunna påbörja en kurs.
  • Student är kursregistrerad, har påbörjat utbildningen samt erhåller sökt och beviljat studiemedel efter studieanmälan hos CSN.
  • Personal kan se aktuella studenter i stödsystem och har kunnat stötta sent anmälda och reservantagna studenter.

Styrdokument

Antagningsordning

Beslut om godkänd id-handling

Rutiner och relaterade processer

Rutiner för hantera återbud/uteblev samt hantera reservantagning till fristående kurs

Process webbregistrera på kurs

Webbinformation riktad till ny student på KTH

Ny på KTH

New at KTH

Processledning

Processägare

Processledare

Kontakt

För frågor om processen kontakta processledaren