Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Har du en idé till ett utvecklingsprojekt kring framtidens lärande och lärandemiljöer?

Foto: Unsplash
Publicerad 2025-02-27

Sedan etableringen av Framtidens utbildning har fler än 50 utvecklingsprojekt som på olika sätt berör alla fem skolor på KTH initierats inom programmet. Nu finns chansen att föreslå nya projekt och på olika sätt engagera sig i utvecklingen av framtidens utbildning på KTH. Vice GA Daniel Koch berättar mer.

Daniel Koch (Foto: Privat)

Daniel Koch  är vice grundutbildningsansvarig med fokus på utvecklingen av skolans utbildningsutbud. Han är med i programledningen för Framtidens utbildning samt lokal kontaktperson/samordnare för ABE-skolan.

Varför behöver vi nya utvecklingsprojekt?

- Vi står inför framtida utmaningar som kräver att vi förändrar och förnyar vår undervisning och utbildning. Snart har vi passerat år 2030, vilket innebär att vi måste tänka bortom Agenda 2030 och förbereda oss för kommande förändringar. Hur kommer AI, klimatutmaningar och förändrade migrationsmönster att påverka utbildningen? Hur utvecklas studenters studiemönster och beteenden, både idag och i framtiden? Dessa faktorer kan komma att påverka allt från den konkreta undervisningen till de övergripande strukturerna inom utbildningsväsendet. För den som är engagerad i undervisning och lärande innebär detta en möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen och säkerställa att vi rustar framtidens lärare och studenter på bästa möjliga sätt.

Berätta mer om utlysningen och bakgrunden.

- Tanken med utvecklingsprojekten är attfrämja nytänkande och mönsterbrytande idéer inom undervisning och utbildning, med fokus på lösningar som kan vara relevanta utanför enskilda program och ha potential att skalas upp. Projekten pågår vanligtvis i cirka ett år. På ABE har vi tre befintliga projekt, Integrerat livslångt lärande , Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad,  och Designstudions pedagogiska landskap  där vi just nu diskuterar eventuell förlängning. Vi vill även väldigt gärna ha in nya idéer! Du kan ansöka med en egen projektidé, om att bidra till befintliga projekt eller helt enkelt om att engagera dig även om du ännu inte har en konkret idé. Vi vill gärna höra från personer som vill vara med och utveckla framtidens utbildning – oavsett om du har ett färdigt projektförslag, ett engagemang för frågorna eller en tanke som vi kan hjälpa dig att utveckla vidare!

Hur ansöker man?

- Hör av dig till mig, helst redan under nästa vecka! Det finns ingen förväntan om att inkomna idéer ska vara helt färdiga från början utan tanken är att vi kan bolla tillsammans. Så är du intresserad av de här frågorna, hör av dig!

Kontakt

Vad är Framtidens utbildning?

Framtidens utbildning  är ett förändringsprogram som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar med ett långsiktigt helhetsperspektiv.​

Syftet med programmet är att göra KTH, med utbildning av högsta kvalitet i de bästa utbildningsmiljöerna, fortsatt attraktivt och relevant i en snabbt föränderlig och osäker värld.​

Missionen är att vidareutveckla KTH:s utbildningsutbud, undervisning, infrastruktur och processer både för grund-, avancerad- och forskarnivå och för livslångt lärande. ​

Visionen är att KTH – som ett världsledande universitet – attraherar, utbildar och vidareutbildar ingenjörer, arkitekter, lärare och forskare med de breda och djupa kompetenser som krävs för att göra världen ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar.​