Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Samverkan

En god dialog mellan arbetsgivare och medarbetare skapas i samverkan. På KTH sker samverkan på flera nivåer – från centrala grupper till arbetsplatsträffar och individuella medarbetarsamtal. Som chef har du en roll i denna process.

Vad innebär samverkan?

Samverkan innebär att information, dialog och diskussion förekommer inför alla beslut, i ett så tidigt skede att det finns möjligheter att påverka besluten.

Samverkan sker genom:

  • central samverkansgrupp (CSG),
  • skolsamverkan (SSG),
  • arbetsplatsträffar (APT) på institution/avdelning/grupp, och på individuell nivå genom medarbetarsamtal.

Samverkansavtalet ersätter delvis medbestämmandelagen (MBL). Under de löpande mötena i samverkansgrupperna tas verksamhetsärenden, personalärenden, arbetsmiljöfrågor samt frågor om jämställdhet, mångfald och lika villkor upp.

HR:s stöd i samverkansärenden

HR stödjer dig som chef i den administrativa hanteringen av ärenden som behöver tas upp i samverkan, såsom anställningsavtal, avslut och rekryteringstillstånd. Övriga ärenden kan lyftas av till exempel dig via skolchef eller HR:s representant i samverkan. Det kan handla om förbättringar i verksamheten eller arbetsmiljön som inte kan hanteras på er nivå vid APT, då går det bra att lyfta frågan till SSG.

Samverkan för utveckling

Innehållsansvarig:Helene Malstrand
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-02-06
Samverkan
Arbetsplatsträffar (APT)
Medarbetarsamtal
Lönerevision och lönesamtal
Arbetstid
Ledighet och frånvaro
Bisyssla
Försäkringar