Registrera passnamn inför tjänsteresa
Här hittar du instruktioner för hur du registrerar ditt passnamn i KTH-HR inför en tjänsteresa.
När du ska resa utomlands i tjänsten behöver du säkerställa att ditt namn som uppges i resebyrån BIG Travels bokningsportal, överensstämmer med dina passuppgifter. När uppdateringen är slutförd synkas din resenärsprofil automatiskt under natten och ändringen gäller från nästa arbetsdag. Avvakta med att boka din resa tills ändringen har trätt i kraft.
Du behöver uppdatera ditt passnamn om:
-
Du ska på en tjänsteresa där biljetterna ska överensstämma med ditt passnamn.
-
Ditt registrerade namn på KTH skiljer sig från ditt passnamn.
Registrera passnamn steg för steg
1. Logga in i KTH-HR.
2. Börja med att klicka på “Anställning” högst upp i menyn.

3. Klicka på ”Min anställning”

4. Klicka på ”+” (plustecknet).
5. Klicka på ”Övrig information”.

6. Klicka på ”Ny rad”.

7. Se till att det inte är ifyllt ett förfallodatum
8. Fyll i dagens datum.
9. Fyll i dina namnuppgifter enligt hur de uppges i ditt pass.

10. Klicka på "Ärendestatus" och “Slutför” för att uppdateringen ska gå igenom. (Observera att knappen inte är tillgänglig under lönekörning. Vänligen avvakta 1–3 dagar och försök igen).
11. Du får ett automatiskt mejl från Visma HR-plus när ärendet är slutfört i KTH-HR. Du kan ignorera mejlet, då det inte visar ditt namn enligt passuppgifterna du precis registrerat.
12. Din resenärsprofil i BIG Travel synkas under natten och uppdateras nästa dag. Du kan verifiera ändringen genom att logga in och kontrollera din resenärsprofil i BIG Travels portal.