Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Registrera sjukfrånvaro

Här finns instruktioner för hur du som medarbetare registrerar sjukfrånvaro, samt återgång till arbete i KTH-HR.

Guiderna är under utveckling

Guiderna för anställda och chefer i KTH-HR är under utveckling och kommer att uppdateras under hösten 2024.

Ta del av rutin för sjukanmälan innan du registrerar din sjukfrånvaro i KTH-HR. 

Om du har frågor om sjukrapportering kan du kontakta din HR-kontakt vid skolan du tillhör eller vid verksamhetsstödet.

Registrera sjukfrånvaro steg för steg

1. Börja med att klicka på ”Medarbetare” och välj sedan ”Min arbetstid”.

Steg 1, Sjukfrånvaro, visar fliken "Medarbetare" och "Min arbetstid".

2. Kalendern öppnas. Välj fliken "Frånvaro". 

3. Välj fliken ”Frånvaro”. Klick på ”Lägg till”.

Steg 2 och 3, Sjukfrånvaro, visar fliken "Frånvaro" och "Lägg till".

 4. Ett nytt fönster öppnas. Välj ”Sjukdom/Sick leave” i rullistan för frånvaroorsak. Fyll i datum för sjukfrånvaron. Klicka även i “Gäller tillsvidare”. Klicka därefter på "Spara".

Steg 4, sjukfrånvaro, visar välj frånvaroorsak och "tills vidare" och spara.

5. Din sjukanmälan är nu registrerad i KTH-HR.

Vid återgång till arbete steg för steg

1. Vid återgång till arbete går du till "Medarbetare" och klickar på "Arbetstid". Du klickar sedan på fliken “Frånvaro” där du hämtar upp din registrerade frånvaro.

2. I fältet “Frånvaro” fyller du i till och med datum. Är du sjuk kortare tid än 7 kalenderdagar skickas ärendet direkt till lön.

3. Dubbelklicka på frånvaroraden eller markera den och klicka på “Ändra”.

Steg 1-3, återgång till arbete, visar "ändra frånvaro".

4. Bocka av “Gäller tillsvidare” och ange slutdatum för sjukperioden. Klicka sedan på “Spara".

Steg 4, återgå till arbete efter sjukfrånvaro, visar "Gäller tillsvidare".

5. Din återgång till arbetet är nu registrerad i KTH-HR.

Klarmarkera
Personliga uppgifter
Frånvaro och ledigheter
Föräldraledighet
Sjukfrånvaro
Vård av barn (VAB)
Kostförmån
Arbetstimmar för timanställda