Registrera sjukfrånvaro
Här finns instruktioner för hur du som medarbetare registrerar sjukfrånvaro, samt återgång till arbete i KTH-HR.
Ta del av rutin för sjukanmälan innan du registrerar din sjukfrånvaro i KTH-HR.
Om du har frågor om sjukrapportering kan du kontakta din HR-kontakt vid skolan du tillhör eller vid verksamhetsstödet.
Registrera sjukfrånvaro steg för steg
1. Börja med att klicka på ”Medarbetare” och välj sedan ”Min arbetstid”.
2. Kalendern öppnas. Välj fliken "Frånvaro".
3. Välj fliken ”Frånvaro”. Klick på ”Lägg till”.
4. Ett nytt fönster öppnas. Välj ”Sjukdom/Sick leave” i rullistan för frånvaroorsak. Fyll i datum för sjukfrånvaron. Klicka även i “Gäller tillsvidare”. Klicka därefter på "Spara".
5. Din sjukanmälan är nu registrerad i KTH-HR.
Vid återgång till arbete steg för steg
1. Vid återgång till arbete går du till "Medarbetare" och klickar på "Arbetstid". Du klickar sedan på fliken “Frånvaro” där du hämtar upp din registrerade frånvaro.
2. I fältet “Frånvaro” fyller du i till och med datum. Är du sjuk kortare tid än 7 kalenderdagar skickas ärendet direkt till lön.
3. Dubbelklicka på frånvaroraden eller markera den och klicka på “Ändra”.
4. Bocka av “Gäller tillsvidare” och ange slutdatum för sjukperioden. Klicka sedan på “Spara".
5. Din återgång till arbetet är nu registrerad i KTH-HR.